Recensie: Cody Canada & The Departed – 3

Cody Canada & The Departed – 3
Format: CD – Digital / Label: Blue Rose
Releasedatum: 3 augustus 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

Het is alweer even geleden dat we iets gehoord hebben van Cody Canada & The Departed, om precies te zijn drie jaar geleden. Dat er een verborgen kracht schuilt in het getal drie voor Canada en zijn kornuiten blijkt ook uit het feit dat The Departed van een vijfkoppige band is teruggebracht naar een trio en de nieuwste release de toepasselijke titel  ‘3’ heeft gekregen.

Voor wie een beetje in de (Oklahoma) Red Dirt muziekscene thuis is, kent Cody Canada misschien al van de alt country/rock band Cross Canadian Ragweed (CCR), waar hij van 1994 tot 2010 frontman van was. Deze band bracht vijf studio- en drie live-albums uit. In 2010 hield één van de belangrijkste leden van CCR, drummer Randy Ragsdale, het voor gezien. Zonder één van de medeoprichters kon de band niet voortbestaan vond Canada. Samen met bassist Jeremy Plato richtte hij daarom The Departed op. Plato is nog steeds een vast lid van The Departed en samen met drummer Eric Hansen vormen hij en Cody nu een powertrio.

Een volledige bandbezetting zoals op voorgangers ‘This Is Indian Land’ (2011), ‘Adventus’ (2012) en ‘HippieLovePunk’ (2015) mist op ‘3’ geenszins. Misschien zetten de heren met z’n drieën zelfs wel een voller en rijker geluid neer dan voorheen. Ook songwriter en producer Mike McClure, die ook al een vijftal albums van Cross Canadian Ragweed produceerde en tevens met Hansen in The Mike McClure Band speelde, heeft daar zeker z’n steentje aan bijgedragen. Hij weet als geen ander welke sound het beste past bij frontman Cody Canada. Bovendien liggen McClure’s roots eveneens in Oklahoma waar de Red Dirt scene het grootst is. Niet verrassend dat onder andere de nummers Lipstick, een coproductie van McClure en Canada en Daughter Of The Devil, geschreven door McClure en de in 2015 overleden grondlegger van de Red Dirt Music, Tom Skinner, het erg goed doen.

Eerlijk is eerlijk, er is geen enkel zwak of minder leuk liedje op ‘3’ te ontdekken. De afwisseling tussen dampende Southern rock songs als Paranoid, (wat overigens zo van Bon Jovi had kunnen zijn) en Sam Hain, (een song die nog het meest doet denken aan Tom Petty & The Heartbreakers) en ballads als One Of These Days, Merle Haggard’s Footlights en 1800 Miles en alt country liedjes als Unglued en Song About Nothin’, is erg sterk. Het verveelt geen moment.
Naast Southern rock en alt country, worden ook de genres blues, roots en folk goed vertegenwoordigd. Al deze klanken samen zorgen voor het typische Red Dirt geluid. Wat eveneens zorgt voor de diversiteit op ‘3’ is dat ook bassist Jeremy Plato wat leadvocalen voor z’n rekening neemt. Luister maar eens naar het roots/folk liedje One Of These Days en het bluesy Footlights. Plato heeft een zachte, warme en doorleefde stem. Heel anders dan Canada, die op zijn beurt een rauwe, raspende rockstem met een flinke countrysnik heeft. Beiden vertolken ze de liedjes overigens uitstekend en past hun afzonderlijke klankkleur mooi bij elkaar.

‘3’ Is een ijzersterke plaat en ook als trio staan Cody Canada & The Departed hun mannetje en blijft de band één van de belangrijkste spelers in het Red Dirt genre.

01. Lost Rabbit
02. Lipstick