Coco Montoya – Hard Truth
Format: CD / Label: Alligator Records
Releasedatum: 24 maart 2017

Tekst: Dick de Jonge

Coco Montoya, geboren 02 oktober 1951 in Santa Monica, California was al op jonge leeftijd geïnteresseerd in muziek en kreeg op 11-jarige leeftijd een drumstel. Twee jaar later werd, beïnvloed door The Beatles zijn eerste gitaar aangeschaft. Drummen bleef echter zijn passie en hij werd professioneel drummer bij verschillende bands. In 1969 was Montoya bij een concert van Creedence Clearwater Revival dat werd geopend door Albert King. Het zou zijn leven voorgoed veranderen en ineens wist hij wat hij wilde gaan doen: de blues spelen.

Door een speling van het lot kwam hij in contact met die andere Albert, namelijk Collins. Die zat voor een concerttour door het noorden van Amerika dringend verlegen om een drummer en Montoya ging mee op tournee.  Hij blijft vijf jaar in de band van Albert Collins spelen, steeds vaker als gitarist. Montoya zou later verklaren dat hij in deze periode ongelooflijk veel van Collins geleerd heeft, niet alleen de fijne kneepjes van het gitaarspel maar ook het leven van een bluesartiest.

De legendarische “Master of Telecaster” heeft later wel eens gezegd Coco Montoya als zijn zoon te beschouwen, iets waar hij tot de dag van vandaag nog buitengewoon trots op is. Montoya eert zijn grote leermeester op bijna elk album wat hij uitbrengt met een cover van Albert Collins.

Begin jaren tachtig begon het disco tijdperk en het werd alsmaar minder met optredens, waardoor Montoya genoodzaakt was te stoppen als professioneel muzikant en zelfs nog als barkeeper werkte. Alweer toevallig zag John Mayall in een bar in Los Angeles een groep gitaristen jammen en toen hij korte tijd later een gitarist nodig had belde hij Coco Montoya. Eric Clapton en Peter Green opvolgen is niet niks, maar Montoya maakte het waar, samen met die andere Bluesbreaker Walter Trout.

Tien jaar toerde Montoya met John Mayall de wereld rond, tot hij begin jaren negentig een eigen band begon en in 1995 het album  Gotta ‘Mind To Travel’ uitbracht, een uitstekend debuut. In 1996 werd hij verkozen tot “best new Blues artist”.  Het album ‘Suspicion’ in het jaar 2000 met daarop o.a. het wonderschone Good Days, Bad Days, was zijn debuut bij Alligator Records en werd zijn definitieve doorbraak en inmiddels heeft Coco Montoya een aanzienlijke status in de blues scene opgebouwd.

Nu is daar ‘Hard Truth’ en om maar meteen met de deur in huis te vallen, ik ben fan van de man. Een zeer getalenteerd gitarist met een erg prettig stemgeluid. Montoya is er zoals verwacht wederom in geslaagd om een geweldig album te maken.

Bijgestaan door uitstekende muzikanten als  bassist Bob Glaub (Bob Dylan, Bruce Springsteen, Jerry Lee Lewis), keyboardspeler Mike Finnigan (Jimi Hendrix, Etta James, Taj Mahal), gitaristen Billy Watts (Eric Burdon) en Johnny Lee Schell (Bonnie Raitt), en Tony Braunagel op drums.

De cd opent sterk met Before The Bullets Fly, gevolgd door I Want To Shout About It, een vlot nummer met sterke Albert Collins invloeden. Lost In The Bottle , met een gastoptreden van Leroy Parnell op slide gitaar knalt er lekker op los, met een geweldige solo op het einde. Andere hoogtepunten op de cd zijn Old Habits Are Hard To Break, een prachtig slow-blues nummer,  de onvermijdelijke Albert Collins cover The Moon Is Full, en het gevoelige Where Can A Man Go From Here. Het album sluit af met Truth Be Told, een nummer met heerlijk gitaarspel van de linkshandige meester.

Coco Montoya mag dan inmiddels aan de pensioen gerechtigde leeftijd gekomen zijn, het moge duidelijk zijn dat hij nog steeds ijzersterke blues schrijft en speelt. Hopelijk blijft hij nog jaren doorgaan en kunnen we weer eens in Nederland van zijn befaamde live shows gaan genieten.

Tracklist
01. Before The Bullets Fly
02. I Want To Shout About It