Climax Blues Band – Hands Of Time
Releasedatum: 5 januari 2019

Tekst: Jurgen Bakker

Climax Blues Band: een band die eigenlijk nooit echt bekend is geworden bij het grote publiek. Met Couldn’t Get It Right en I Love You hebben ze ‘slechts’ twee hits op hun naam staan. En dat terwijl ze vanaf de jaren 70 toch ontzettend veel goede muziek hebben gemaakt. En veel goede muziek, dat is ook de omschrijving voor hun meest recente album ‘Hands of Time’.

Dit is een groot album voor een grote band. Sinds 2012 telt de Climax Blues Band maar liefst zes leden. Dat is relatief gezien veel, net zoals veertien nummers relatief veel is voor een album. Is dat erg? Voor de ene luisteraar misschien wel, maar voor de echte liefhebber zeker niet. Het is daarnaast ook een gevarieerd album. Genres als blues, rock, jazz, funk, en soul zijn terug te horen op deze plaat en ze wisselen elkaar prima af. Ook qua dynamiek zijn de nummers goed verdeeld.

Wat opvalt zijn de nieuwe leden Graham Dee en Chris Aldridge. Dit is namelijk hun eerste echte release met Climax Blues Band. Met Dee als zanger en Aldridge als saxofonist is hun aanwezigheid ook duidelijk te horen. Het maakt niet uit welk genre overheerst op een nummer, Aldridge weet met zijn saxofoon wel een plek te vinden en krijgt daardoor veel gelegenheid om de solo’s op te vullen. Dee heeft een eigen stemgeluid en geeft de band hiermee een nieuw gezicht.
Hoewel zijn zang heel zuiver en beheerst klinkt, begint het na een tijdje toch wat oninteressant te worden. In elk nummer blijft hij maar beperkt tot zijn lage, rustige stem. Soms zou je willen dat hij zich eens helemaal liet gaan en een portie emotie en overtuiging erin zou gooien.
Flood Of Emotion is nu bijvoorbeeld allesbehalve wat de titel suggereert. Ondanks de stevige opener Ain’t That A Kick In The Head is het resultaat bij de meeste nummers dat het (wel met een fijne groove en sound) voort blijven kabbelen zonder dat het echt ergens naartoe gaat.
Misschien wel met titeltrack Hands Of Time als voornaamste voorbeeld. Ironisch gezien wordt het dan een beetje de Anticlimax Blues Band. Bij sommige nummers, zoals My Music en 17th Street Canal, is dit helemaal niet erg, daar is de mysterieuze sfeer juist de kracht. Maar over het algemeen is de muziek en zang zo gecontroleerd en ingetogen dat er een bepaalde energie en beleving mist. Pas tijdens Hard Luck keert deze energie enigszins weer terug.
Het slotnummer is eigenlijk een bonustrack. Getting There is namelijk een nummer met wijlen Colin Cooper. Het is iets meer dan tien jaar na zijn overlijden en dat dan ook dit album met hem wordt afgesloten heeft wel iets moois. Het is immers ook zijn nalatenschap: een grote band met veel goede muziek. Dit wordt op ‘Hands Of Time’ nogmaals bevestigd.

01. Ain’t That A Kick In The Head
02. Straight Down The Middle
03. What’s Your Name