Clare Free – Dust And Bones

Format: CD/ Label: Funky Mama / Release: mei 2012
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Eric Campfens

Het lijkt er wel op dat we laatste worden overspoeld met vrouwen met gitaar, die het mannenbolwerk ‘de blues’ te lijf gaan. Bonnie Raitt laat ik even buiten beschouwing, want die draait al wat decennia mee, maar je denkt dan ook al snel aan Ana Popovic, Erja Lyytinen om er maar een paar te noemen. De Engelse Clare Free is er ook zo een. En deze uit Oxfordshire afkomstige dame heeft jarenlang keihard gewerkt. Ze heeft gespeeld in bands met Matt Schofield en heeft tours gedaan met Larry Garner en Dana Gillespie.
Met “Dust And Bones” ligt nu haar tweede album in de winkels. Ze heeft alle songs zelfgeschreven. Haar begeleidingsband bestaat uit bassist Dave Evans, drummer Pete Hedley en tweede gitarist Matt Allen.

Na haar eersteling “Be Who You Are” uit 2010, die ik wat te clean vond klinken was ik benieuwd hoe deze zou gaan klinken. Maar de eerste maten laten meteen horen dat het wel goed zit: flink rockende blues en boogie. Allemaal niet echt origineel, maar gewoon aangenaam en goed gebracht. Ze is een uitstekende gitarist en goede zangeres en de band zorgt voor een prima begeleiding.
Waar Clare wel in uitmunt zijn de originele songs met onderwerpen die na aan het hart liggen en niet snel aangesproken worden. De titelsong “Dust And Bones” beschrijft de beëindiging van een relatie, de rockende boogie“Small Miracles” gaat over de angst voor een miskraam en het onderwerp stalking wordt bezongen in “Creepy”. Mijn favoriete song is het mooie “Scars”, waar zij zingt over innerlijke schoonheid en pesterij op school.

Muzikaal gezien is het sowieso een sterk album geworden, maar de kers op de taart komt vooral van de mooie en zeer persoonlijke teksten en onderwerpen. De band speelt strak en geeft Clare de ruimte zich te laten horen. De songs zitten goed in elkaar en zijn gevarieerd.

01 Can’t Slow Down
02 Dust And Bones
03 Little Miss Jealousy