Clara Rose – The Offering
Releasedatum: 17 februari 2018

Dat de Ierse muzikale traditie al jarenlang doorspekt wordt met rhythm & blues, country en folk is gewoon een feit. Deze muziekstijlen passen perfect bij de emoties van de Ieren. Dat is ook weer goed te horen op het nieuwe album van de Ierse zangeres Clara Rose. Zij debuteerde in 2010 met het album ‘A Portofolio’ en stond daarna op het podium met artiesten als The Waterboys en Horslips.
Op haar nieuwe album wordt zij bijgestaan door haar eigen Clara Rose Band (Sean Beatty, Tony McManus en Michael Black), violiste Cathy McEvoy, producer Gavin Glass en zangeressen Elizabeth Manahan, Claire McLaughlin en Paula Higgins. Het album staat vol met bluesy materiaal en rootsy folk.

De opener van het album Nobody’s Girl, begint met bluesy gitaarriffs, die vermengd worden met folkpop, stijlen die elkaar hier totaal niet bijten. Qua stijl kan Clara hier moeiteloos aansluiten bij zangeressen als Jan James of Tracy Nelson. Een lekkere rocker waarin de stem van Clara boordevol power en soul zit.
Make It Look So Easy gaat meer de folky kant op. Maar zoals het een Ierse artieste betaamt, zit daar natuurlijk flink wat soul in. Een nummer, dat qua stijl ergens tussen the Waterboys en Van Morrison in zit. Tightrope Walkers is zo’n nummer, dat zo pakkend is, dat je je constant afvraagt “waar heb ik dat eerder gehoord”. Een semi-akoestische ballad, dat heerlijk lui ontspannen swingt en waarin ook country elementen zitten. Queen Of The Late Night Radio is een country ballad, die boordevol soul zit. Ik zou niet raar opkijken als dit nummer het zo maar eens goed zou doen in de Amerikaanse country charts. De ballad The Offering begint met rauwe dreigende gitaarriffs en is een atmosferisch en zeer stemmig nummer. Love Sweet Love is een lome rhythm & blues ballad met een geluid, dat teruggrijpt naar de soul uit de beginjaren ’60. Etta James’ “At Last” is hierbij een groot voorbeeld.
Het loom swingende geluid van het Hi label klinkt duidelijk door in het licht funky Never Let You Go. Clara voelt zich in dit nummer duidelijk op haar gemak want haar stem dartelt zeer krachtig alle kanten op. In de zeer intieme jazzy blues Cardboard City Blues kwam bij mij de naam Maria Muldaur ineens opduiken. Clara’s cover van Big Mama Thornton`s  nummer Ball And Chain is zeer overtuigend. In haar versie is dit een traag rauw nummer met een zeer emotionele vocale prestatie.
Clara sluit het album af met de tintelende folkpop van Silence (The Hardest Way).

De Ierse zangeres levert een zeer indrukwekkende prestatie met dit soulvolle en folky album.

01. Nobody’s Girl