Recensie: City Blues Connection – Anna Liza

City Blues Connection – Anna Liza
Format: CD / Label: AAA Culture Records
Releasedatum: 26 januari 2018

Tekst: Martin van der Velde

Met het verschijnen van de cd ‘Anna Liza’, eveneens op AAA Culture records is de band weer helemaal terug van eigenlijk nooit echt weggeweest. De titel Anna Liza is niet zomaar gekozen, bandleider  Norbert Egger heeft deze cd opgedragen aan zijn vrouw Anna Liza. Bijzonder om te zien dat bassist Uwe Seemann na al die jaren ook nog onderdeel van de band uitmaakt. De band heeft twee gasten uitgenodigd voor deze productie,  mondharmonicaspeler Klaus ‘Mojo’ Kilian en Hammondspecialist Lutz Krajenski. De band beschikt over meerdere leadvocalisten als Andrea Graf, Claudia Chloupka, Livia Winder, Uwe Seemann en Norbert Egger waardoor er veel variatie ontstaat.
De band trapt af met de vlotte shuffle This Angel waarin Egger meteen zijn prima slidewerk doet gelden. Dat Muddy Waters een belangrijke inspiratiebron is blijkt wel uit de titels Muddy Waters en Hear My Phone Ringing, de eerste als eerbetoon aan de legende, met herkenbare riffs van de man en de tweede een variant of Muddy’s Long Distance Call, met toepasselijke akoestische gitaarvulling en harmonicaspel van Klaus ‘Mojo’ Kilian met een lekker rauw randje. Maar ook oude stijl blues,  jazzy big band blues uit de jaren dertig om precies te zijn laat de band door klinken in I’ll Sing The Blues For You. Leroy Carr’s How Long wordt verbonden met Egger’s Climb On The Highest Mountain, wat  mede door het geweldige gitaarspel van Florian Kemper een heerlijke slowblues oplevert. My Massa Told Me Got To Work Some More en Wrong Doing zijn beiden opgebouwd rond een funky groove en staan als een huis.
Naast de stevige rocker Goin’ Out staan er ook een aantal heerlijke shuffles op dit album, Leave You In The Morning, So Bad, Love My Baby en het afsluitende Mr. President, die ieder een eigen smoel  krijgen door de inzet van de slide, Hammond of harmonica. De rhythm and blues song Tough Times klinkt haast een beetje chique, mede door de inzet van de solide blazerssectie. Nee dan gaat het in de boogie Apolitical Blues het er een stuk ruiger aan toe. I Just Want To Make Love To You van Willie Dixon heeft model gestaan voor Aching Heart. Het akoestisch gitaarspel van Norbert Egger geeft Fishing Blues een mooie country blues feel.

Genoeg te beleven op ‘Anna Liza’, een cd vol variatie, waarin de inzet van een grote blazerssectie de verbindende factor is en het geheel tot een geheel weet te brengen.  Genieten van het begin tot het eind. De City Blues Connection gooit het over een totaal andere boeg en blijkt weer springlevend te zijn. Een concept waarmee ze weer jaren vooruit kunnen.  Met de re-release van Anna-Liza zet de band zich weer volledig op de kaart, ook een album die het aanschaffen meer dan waard is.

01. This Angel
02. Muddy Waters
03. I’ll Sing The Blues For You