Recensie: Chuck Auerbach – Remember Me

Chuck Auerbach – Remember Me
Format: CD – LP – Digital / Label: East Eye Sound Records
Releasedatum: 15 juni 2018

Het is een mooi gegeven dat een artiest altijd gesteund is door zijn vader en als dank zijn vader een album op laat nemen. Dat is het geval op het album van Chuck Auerbach, de vader van Dan Auerbach, die we kennen als lid van The Black Keys en inmiddels ook als vermaard producer. Chuck was sporadisch met muziek bezig en hield er baantjes op na als hulpverlener, boswachter en antiquair.
En nu is er dus een album dat geproduceerd werd door zijn zoon en waarop Chuck gesteund wordt door Dave Roe (bas), Bobby Emmett (toetsen), Pete Abbott (drums), Kenny Vaughn (gitaar), Dante Schwebel (gitaar), Russ Pahl (pedal steelgitaar) en Richard Swift op diverse instrumenten.
Het is een album geworden met heerlijk ontspannen muziek met invloeden uit de blues en de country. Een album, dat je gedurende onze hete zomer graag op wilt zetten.

In het heerlijk lome Sylvie zijn de overduidelijke J.J. Cale invloeden te horen. Dat geluid hangt over het hele album heen. Chuck heeft een zachte breekbare stem, die prima bij deze muziek past. Ook de lome accordeon en het sprankelende gitaarwerk vallen op. Chinaman is een luie shuffle met een warm brommende bas en fel priemende gitaar. Het nummer doet her en der denken aan “Red Sails In The Sunset”. Desperation is een broeierige bluesy shuffle met harde orgel licks en twang gitaar. Een nummer met een dreigend en desolaat geluid.
De ballad Long Time To Be Lonely is behoorlijk soulvol met een heerlijke tintelende piano en huilende pedalsteel. Als even mooi en ontspannen is de ballad I’m So Sorry met Chuck’s intieme fluisterzang en de lome begeleiding. If You Left Me is een deinend nummer met een begin jaren ’60 rhythm & blues geluid, compleet met warm zwevend orgel en diepe twang gitaar. Niet alleen Ian Dury schreef een nummer over zijn vader. Ook Chuck heeft er één, My Old Man. Een zeer breekbare ballad. In Bottoms Up wordt het J.J. Cale geluid vermengd met lekker deinende rockabilly met priemende countrygitaar.
Tot slot komt de knallende trage bluesshuffle Some Fools voorbij met harde hoekige gitaarriffs.

Vader Auerbach heeft samen met zijn zoon een heerlijk relaxt album afgeleverd, dat zeer zeker in de smaak zal vallen bij de fans van J.J. Cale.

01. Sylvie