Recensie: Christopher Shayne – Turning Stones

Christopher Shayne - Turning Stones

Christopher Shayne – Turning Stones
Release datum: 29 juli 2016.

Tekst: Patrick Struijker Boudier (http://twitter.com/p_okee)

Debuutplaat van de Amerikaanse gitarist en Southern bluesrockzanger Christopher Shayne klinkt alsof Chris Cornell van Soundgarden een liefdesbaby heeft gebaard van Lynyrd Skynyrd. Stevig beukende bluesrock met sterke vocalen en gitaarriffs die richting het hoekje hardrock kruipen. Luisteradvies: hard draaien terwijl je 70 miles per uur over de highway rijdt in je Oldsmobile.

Christopher Shayne speelde in de jaren negentig van de vorige eeuw aan de Oostkust van de USA en in de omgeving van New York voordat hij verhuisde naar Arizona begin deze eeuw. Daar ontmoette hij drummer Trevor Hammer en samen met overige bandleden Mark Blades (bas), Dave Lansing (gitaar) en Zachary Hughes (orgel) was de ‘Hammer & Blades’ ritmesectie en band compleet.

Turning Stones is opgenomen in de Pearl Studios vlakbij Detroit, de studio ook van de producer van de plaat Chuck Alkazian. Christopher Shayne en band zetten live een krachtige en gespierde show neer en dat is op dit album niet anders. Dat betekent stevige bluesrock nummers die hard uit de boxen rollen. ‘I´m trying to remember if I give a damn´ zingt Shayne in het openingsnummer en de eerste single Give a Damn en dat is ook precies wat je krijgt. No nonsens rock met een stomende bluessaus en een toefje hardrock. Rechttoe-rechtaan nummers waarbij de gitaren kruidig koken en de ritmesectie een robuust fundament leggen.

Christopher Shayne, wiens stem op lijkt op Chris Cornell van Soundgarden, heeft een sterke stem die met gemak boven de straffe songs uitkomt. Voor het leeuwendeel volgen de nummers het patroon dat in de eerste track is gelegd: pittige bluesrock met een powerblock onder de zang. Rock Show, The River Revival, Take Your Time, Outcha Mind en Home gutsen op volle blueskracht uit de stereo. Maar er zijn ook rustpunten wanneer de versterker een paar tandjes teruggezet wordt. Turning Stones en Rolling Bones bijvoorbeeld zijn prachtige country flavoured songs, terwijl je Find Our Way en Heartache bijna onder het kopje powerballad kunt scharen. Verrassende laatste bonus track is het door piano voortgedreven Black Mariah. Geen gitaren, maar slechts de krachtige stem van Christopher Shayne. Een zeer aangename afsluiter.

Turning Stones is een heerlijke plaat met pittige bluesrock. Hard draaien terwijl je 70 miles per uur over de highway rijdt in je Oldsmobile.

1. Give a Damn
2. Rock Show