Chris Robinson Brotherhood – Betty’s Midwestern Magic Blends
Format: 3LP – Digital / Label: Silver Arrow Records
Releasedatum: 16 november 2018

Tekst: Jurgen Bakker

Met ‘Betty’s Midwestern Magic Blends’ staat de teller alweer op vier in de reeks ‘Betty Blends live albums’ van Chris Robinson Brotherhood (CRB). Met zes studioalbums en een heel repertoire aan covers hebben ze dan ook genoeg materiaal om live te spelen. De nummers van deze plaat zijn afkomstig van optredens die CRB in oktober 2016 heeft gegeven in Milwaukee, Chicago, en Madison. Het is een mooie mix van eigen werk en covers van The Rolling Stones (Down Home Girl en Let It Bleed) en Steppenwolf’s Magic Carpet Ride.

Het is wederom een grote lading aan Southern bluesrock muziek. Het mogen dan “maar” twaalf nummers zijn, ze zijn wel verdeeld over drie platen en als je ze ook alle drie wilt beluisteren ben je bijna een uur en drie kwartier verder. Op het podium is Chris Robinson Brotherhood namelijk vooral een “jam band”. Chris Robinson heeft vanaf de oprichting al aangegeven dat deze band geen korte en bondige nummers wil maken, maar de voorkeur geeft aan langere stukken met veel improvisatie.

Live wordt dit dan ook tot het uiterste gedaan. De meeste nummers zitten tussen de zes en negen minuten, maar Down Home Girl, Narcissus Soaking Wet, en New Cannonball Rag gaan daar zelfs nog overheen. In elk nummer wordt er uitgebreid tijd vrijgemaakt voor solo’s, jamsessies, en improvisatie. En dat sfeertje bevalt prima, hoewel het soms nét iets te lang door lijkt te kabbelen. De grens tussen aandachtig blijven luisteren en vervagen naar achtergrond muziek wordt hier wel op de proef gesteld. Het is dan fijn om na een minutenlang intermezzo de stem van Robinson weer te horen, waar tevens nog niks aan mankeert.

Terwijl er een overvloed is aan muzikale intermezzo’s, ontbreekt er jammer genoeg een ander geluid. Namelijk dat van het publiek. Dit album bestaat dan wel uit materiaal van drie optredens van CRB, het had net zo goed live in de studio opgenomen kunnen zijn. Het geluid van het publiek is zo laag gezet, dat je hun aanwezigheid alleen zachtjes aan het begin en eind van de nummers hoort. In plaats van een volle zaal klinkt het alsof ze ergens in een klein café aan het spelen zijn. Hierdoor mis je toch wel een beetje de beleving, iets wat je juist bij een live plaat wilt horen. Het draait echter alleen om de muziek, en die krijgt daarom de volledige aandacht. En aangezien voor veel luisteraars de voornaamste prioriteit waarschijnlijk ook bij de muziek ligt, zal dit niet een onacceptabel groot gemis zijn.

Met ‘Betty’s Midwestern Magic Blends’ kan je de avond prima vullen. Meerdere keren van plaat wisselen, deze ook nog om de twee nummers omdraaien… je bent er wel even mee bezig. Of gewoon lekker de digitale versie kopen. De ‘Betty Blends’ serie wordt in ieder geval wederom sterk voortgezet. De muzikaliteit spat ervan af en de band speelt als een geoliede machine. Niet Chris Robinson, niet de rest van de band, en al helemaal niet het publiek, maar de muziek speelt de hoofdrol.

01. Forever As The Moon
02. Down Home Girl
03. Shadow Cosmos