Recensie: Chris Bell 100% Blues – Baptized By The Blues

Chris Bell 100% Blues – Baptized By The Blues
Format: CD / Label: Silverbridge Records
Releasedatum: 31 maart 2017

Chris Bell 100% Blues is een gezelschap die doet wat de naam zegt, ze maken 100% blues, gefundeerd op Chris Bells sterke gitaar spel. Voor zover ik kan vinden zijn ze niet een erg productieve band, een vijftal cd’s in 15 jaar tijd. Misschien is het doordat Chris Bell ook een tv show moet runnen op de lokale kabel in Los Angeles, genaamd hoe kan het anders, ‘100% Blues’.

Met een vader die een professor in American and African Cultural Studies is, studeerde Chris zelf art and music in Massachusetts, hij deed hier vooral jazz, kreeg gitaarles van Tony MacAlpine, geen onbekende in de rock/metal scene. Maar zijn bluesy gitaar spel is beïnvloed door BB King, Albert Collins, Jimi Hendrix en Stevie Ray Vaughan.

Op de cd ‘Baptized By The Blues’ hoor je meteen, dit is blues, gitaar gedreven blues. Chris Bell en zijn band 100% Blues, bestaat naast Chris Bell uit Mike Lowery Drums, Chuck Mathonis Bass, Paul Kallestad Hammond en Bill Johnston saxofoon die op deze cd niet te horen is. Chris Bell’s zijn invloeden nakijkend is het niet het vurige van een Hendrix of het ruige van Stevie Ray. Wat je hier hoort is meer Chicago-style blues, wat beschaafder, geen uitgesproken scheurwerk op de gitaar maar wel klasse spel.

Het is een cd waarbij de echte hoogte punten aan het eind zitten. Het is een cd met lekker afwisselende blues songs, van een echt 100% blues man, geen flauwekul. Lekker muziek maken, dat is wat Chris Bell and 100% blues hier doen. Wat fijne nummers op de cd zijn de titeltrack Baptist By The Blues, Elevator To Heaven, een slow blues en het instrumentale Ali Shuffle. Maar ook het op een stevige gitaarrif gebaseerde Shantytown. Ook lekker is Come Back Home en Drinks Are For Free.

Zoals gezegd bewaart Chris Bell zijn beste nummers tot het eind van de cd.

01. Baptized By The Blues
02. Paycheck To Paycheck