Chris Antonik – Monarch
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 07 april 2017

Tekst: Martin van der Velde

Ergens achter in zijn tienerjaren begint de in Toronto, Canada wonende zanger gitarist Chris Antonik (1976) zich te interesseren voor muziek. Aanvankelijk ligt zijn interesse bij classic rock en bij het beluisteren van platen van Jimi Hendrix, Led Zeppelin en Eric Clapton wordt hij op het spoor van de blues gezet. Later zal hij ook authentieke bluesartiesten als Muddy Waters, Buddy Guy, Albert King, BB King en Robert Johnson gaan ontdekken. Hoewel Chris Antonik zich in eerste instantie alleen tot gitaarspelen beperkt moedigt mondharmonicaspeler Mark Stafford hem aan om ook te gaan zingen en zo krijgt Chris steeds meer de rol van frontman. Rond zijn dertigste begint Chris Antonik zijn talenten als singer en songwriter te ontdekken en begint hij zijn eigen materiaal te schrijven. Naast de vele authentieke bluesmuzikanten noemt hij  Bob Dylan, Neil Young, JJ Cale, Robbie Robertson, Derek Trucks, Susan Tedeschi en Doyle Bramhall als grootste inspiratiebronnen voor zijn songwriting. In 2010 verschijnt zijn eerste titelloze album en mag Chris Antonik het daarop volgende  jaar een Canadian Maple Blues Award nominatie voor een Best New Artist of the Year in zijn zak steken. Deuren openen zich vanaf dat moment en Chris tourt eerst nationaal om vervolgens ook intensief in de States zijn opwachting te maken. Zijn zang en gitaarspel ontwikkeld zich snel door het vele touren en optreden. In 2013 tijd is voor een opvolger op zijn debuut en met Better For You’ die in Toronto’s Canterbury Studios is opgenomen bevat naast één cover tien zelfgeschreven tracks. Op dit album, dat iets meer richting bluesrock is opgeschoven krijgt hij vocale ondersteuning van Josh Williams, Shakura S’Aida en Mike Mattison van de Derek Trucks Band. Ook deze cd krijgt goede kritieken en wordt gezien als de best Canadian blues-rock album van 2013. Vele optredens volgen en zo staat hij op de affiche van het Buddy Guy’s Legends Blues Festival, Biscuits & Blues in San Francisco en tourt intensief in de United Kingdom, waar hij headliner is van het Upton Blues Festival.

Nu is Chris Antonik met ‘Monarch’ toe aan zijn derde solo uiting, daarvoor heeft hij drummer Chuck Keeping, bassist Guenther Kapelle en keyboardspelerJesse O’Brien als backing band achter zich staan. Op enkele tracks wordt hij vocaal bijgestaan door de zangeressen Samantha Martin en Delta Sugar. Slechts één cover op dit album, You’re Killing My Love die geleend is van Mike Bloomfield en Nick Gravenites de rest zijn eigen door de band geschreven tracks. ‘Monarch’ is een album vol moderne bluesrock, niet van het zware soort maar lekker vlot en fris en zeer gevarieerd door onder andere inzet van een blazerssectie die bestaat uit, Richard Underhil ( Alt en Bariton Saxofoon), Perry White (Tenor saxofoon), William Sperandei (trompet) en William Carn (Trombone) op I’d Burn It All Down (For You), Forgiveness Is Free, All Our Days en het eerder genoemde You’re Killing My Love, die op een gedegen Hammond ondersteuning drijft. Heerlijke slide klanken in The Monarch And The Wrecking Ball, waarin de uitstekende gitarist Chris Antonik vocaal wordt bijgestaan door Samantha Martin en Delta Sugar. Naast blues nummers bevat ‘Monarch’ een aantal tracks die door hun akkoordenstructuur verder van de blues afstaan. Love, Bettike is een sfeervolle rock ballad en The Art of Letting Go heeft een poppy feel met soul invloeden. Mede door het inzetten van een pedalsteel neigt All Our Days meer naar country. Funky ondertonen klinken door op de rocksongs  Hungry Ghost en A Slip In The Rain. Naar mate het album vordert lijkt de band steeds meer het blues pad te verlaten en ruimte te geven aan andere stijlen. Ook de afsluitende track Everywhere I Go ligt ver van de blues af en laat zich meer typeren als een kalm en poppy nummer. Het zal mij benieuwen of Chris Antonik met zijn nieuwe album ‘Monarch’ net zo als zijn tweede solo album ‘Better For You’ weer in de prijzen valt voor de titel “Blues-Rock Album Of The Year “, een onderscheiding van Canada’s Blues Underground Network. Het zou niet onterecht zijn, want ‘Monarch’ is een album dat is ingespeeld met heerlijke gevarieerde moderne bluesrock door een stel zeer vaardige muzikanten, wel wil ik er bij opmerken dat hij de grenzen om onder het predicaat bluesrock te vallen bij een aantal tracks wel heeft bereikt.

01. I’d Burn It All Down (For You)
02. You’re Killing My Love
03. Slow Moving Train