Recensie: Chip Taylor – Fix Your Words

Chip Taylor – Fix Your Words
Format: CD / Label: Trainwreck Records – Continental Record Services
Releasedatum: 2 maart 2018

Tekst: Gerrit Schinkel

Chip Taylor wordt op 21 maart 1940 geboren als James Wesley Voight in Yonkers (New York). Hij is bij velen vooral bekend als de schrijver van bekende hits als Wild Thing (Troggs), Angel Of The Morning (Merrilee Rush, PP Arnold), I Can’t Let Go (The Hollies), Try (Janis Joplin) en Son Of A Rotten Gambler (Ann Murray, The Hollies, Emmylou Harris). De zangeressen/violistes Kendal Carson en Carrie Rodriguez hebben hun carrière min of meer aan Taylor te danken. Vanaf 1971 begint Taylor zelf platen uit te brengen. Chip Taylor werd in 2016, samen met Elvis Costello, Tom Petty, Marvin Gaye en Nile Rodgers en Bernard Edwards van Chic opgenomen in de Songwriters Hall of Fame in New York City.

Ondanks het feit dat hij deze maand al 78 jaar is geworden rust Taylor niet op zijn lauweren. Behalve optreden verschijnen er ook bijna elk jaar nieuwe albums. Begin deze maand kwam ‘Fix Your Words’ uit, de opvolger van zijn vorige jaar verschenen ‘A Song I Can Live With. Op dit album, met een mooie foto van de jonge James Wesley Voight en zijn twee broers met hun moeder op de hoes, staan elf nieuwe songs.
Songs met herinneringen en beschouwingen. Taylor weet zich omringd door prima muzikanten waaronder medeproducent Goran Grini, de multi-instrumentalist. In het titelnummer Fix Your Words is meteen de typische enigszins breekbare stem van Taylor te horen. Naast het fraaie pianospel van Grini, dat in de meeste nummers flonkerend en sprankelend is te noemen. Fluisterend en ingetogen is de zang van Taylor in Whatever Devil Is In Me en If I Am. In A Little Bit Of Underground horen we Giri ook op een bluesy mondharmonica en zijn de fraaie gitaarlicks van John Platania ook niet te versmaden.
Een van de hoogtepunten is het bijna zeven minuten lange The Ground Moving Around Me, met de ‘gesproken’ zang, de gedragen pianoklanken en de prachtige backingvocals. Fluisterende zang is, naast de piano, weer de basis van Love Knows The Clouds en We Have Not To Say. In When I Was A Kid haalt Taylor herinneringen op aan zijn jeugd toen hij op Motorola radio luisterde naar de muziek van Hank Williams. En dan met name naar de muziek die deze legendarische countryzanger maakte onder zijn pseudoniem Luke the Drifter. Prachtig is op dit nummer de pedalsteel van Greg Leisz. In When He Goes…He Goes en Crazy Dreams Crazy is Goran Grini weer in topvorm met zijn fonkelende pianospel naast de fluisterende Taylor. Het fluisterend gesproken gezongen You Just Think You Changed Your Mind met uitmuntende begeleiding is een prachtig slot van het album.

Chip Taylor heeft, samen met een stel uitmuntende begeleiders, weer een album gemaakt met veelal ingetogen luisterliedjes. Het is een album in de stijl zoals we die van Chip Taylor gewend zijn, maar weer een verrassend goed album. Dat hij nog maar veel van deze pareltjes mag maken.

01. Fix Your Words
02. Whatever Devil Is In Me
03. If I Am