Recensie: Chicken-Like Birds – Wild Returns

Chicken-Like Birds – Wild Returns
Releasedatum: 16 juni 2018

Na al dat elektrische gitaargeweld waar de blues en bluesrock meestal mee gepaard gaat is het een verademing om je eens lekker onder te laten dompelen door akoestische muziek met een hoge “feel good” graad. En dan kan je zeer goed bij het duo Chicken-Like Birds terecht. Een duo uit Salmon Arm, British Columbia, dat bestaat uit Ari Lantela (zang, akoestische gitaar) en Jasmin Frederickso (zang en staande bas). Dit duo brengt een mix van country-blues en ragtime met invloeden uit de “roaring” 20’s en 30’s. Een geluid waar je vanzelf opgewekt van wordt.
Dit is hun derde release, die live werd opgenomen tijdens Saskatchewan’s Ghost Town Blues. Producer was Patrick Alexandre van de F-Holes.

Dat het niet altijd nodig is om een pot ellende mee te maken om de blues te krijgen bewijst het duo in Nice Feeling Blues. Dat klinkt dan ook zeer opgewekt in een lome mix van country blues en ragtime waarin, door de zang, ook een countrygeluid zit. Willy Nilly heeft absoluut niets te maken met de Rufus Thomas klassieker maar wel alles met een loom deinende ragtime wals. Hierin valt het prima bluesy gitaarwerk van Ari op en de zang van Jasmin, die je terugbrengt naar de dagen van Bessie Smith of zelfs Joseophine Baker. Ari zorgt door zijn stem voor een country randje. Ook Chicken Coop zit in de ragtime hoek. Een luchtig swingend nummer met prima swingend boppend basspel van Jasmin en Ari’s sprankelende ragtime gitaar.
Underneath The Apple Tree is een desolaat en zeer intiem klinkend country blues nummer met slechts akoestische slidegitaar en zang. In de loom swingende ragtime van Dancing On A Cloud herleven de 20’s en 30’s nogmaals. Jasmin heeft hier dan ook de perfecte stem voor, quasi onschuldig. Ari levert de ene na de andere rollende ragtime lick af. Bury The Dog is een wrang funky bluesnummer over het afmaken en begraven van een (hun?) hond. Zelfs akoestische rockabilly komt voorbij in de boogie Ratbug, die zelfs aan de swing geluiden uit de 20’s/30’s doet denken.
Door de spaarzame gitaar/bas begeleiding klinkt de countryballad Lonely Lullaby zeer intiem en smachtend.
De afsluiter, Ragtime Cowboy Joe, is een countryswing traditional, die ook ooit eens door Dan Hicks & the Hot Licks werd opgenomen. In de handen van Ari en Jasmin is dit een sprankelende, luie swinger.

Chicken-Like Birds is een duo, dat ik van harte kan aanbevelen aan fans van bijvoorbeeld Rory Block of Ry Cooder. Je gaat je gegarandeerd erg prettig voelen tijdens en na het beluisteren van hun album.

01. Nice Feeling Blues
02. Willy Nilly
03. Chicken Coop