Chase Walker Band – Not Quite Legal

Chase Walker Band – Not Quite Legal
Format: CD / Label: Revved Up Records

Releasedatum: 22 april 2016

Tekst: Gerrit Schinkel

De in Riverside, Californië geboren Chase Walker is pas zeventien jaar en hem wordt nu al een grote toekomst voorspeld. De superlatieven zijn niet van de lucht. “Stevie Ray Vaughan, Kenny Wayne Shepherd en nu Chase Walker”, het zal je maar gezegd worden. Zijn fans vergelijken hem met Gary Moore. In 2009 kreeg hij met Kerstmis zijn eerste gitaar. Hij zegt muzikaal beïnvloed te zijn door o.a. Stevie Ray Vaughan, The Black Crowes en The Black Keys.

In 2012 startte hij de Chase Walker Band met twee andere jonge musici, Matt Fyke, een zeventienjarige drummer uit Anaheim, Californië en een andere tiener, bassist Randon Davitt. Fyke’s favoriete drummers zijn Ian Paice, John Bonham, Mitch Mitchell en Keith Moon. Randon Davitt was er ook heel vroeg bij want zijn muzikale opvoeding begon toen hij pas vijf jaar was en was gek op vroege rock ‘n ‘ roll en blues, maar ook jazz, klassieke muziek, punk en metal trokken zijn aandacht.

The Chase Walker Band heeft zo’n 150 optredens per jaar. Ze traden o.a. op in The House of Blues en stonden in het voorprogramma van Kenny Loggins, B.B. King, Tab Benoit, Devon Allman en Cyril Neville.

Hun nieuwe album ‘Not Quite Legal’ kwam vorige maand uit, als opvolger van hun debuutalbum ‘Unleased’ uit 2014. Op het nieuwe album staan elf eigen nummers en twee covers. De opener Done Loving You knalt er lekker stevig in en daarin laat Walker meteen horen dat hij een uitstekende gitarist is. Dat laat hij daarna zeker horen in de prachtige rudimentaire slowblues Red House van Jimi Hendrix, waarin ook de ritmesectie prominent aanwezig is. The Walk begint met een cowbell, doet me denken aan Honky Tonk Woman van The Rolling Stones en explodeert in een heavy rocker. New State Of Mind is een prachtige bluesballad en I Warned You en Cold Hearted zijn weer (hoekige) bluesrock met korte felle gitaarsolo’s, strak drumwerk en backupvocals. Backupvocals die ook weer horen in de stevige bluesballad Don’t Fit Up. De tweede cover op het album, 54-46 van Toots & The Maytals, krijgt uiteraard een reggae uitvoering met een verschroeiende gitaarsolo van Walker, een korte basssolo van Davitt en de backupvocals van Davitt en Fyke. Bassist Randon Davitt neemt de leadvocalen voor zijn rekening in de uptempo rocker Changed, waarbij Matt Fyke duidelijk laat horen wie zijn favoriete drummers zijn. In de bluesballad It’ ll Pass laat Walker weer zijn niet geringe gitaristische kwaliteiten horen met een felle gitaarsolo over een muur van orgeltonen. Honey Jar en Living On Thin Ice zijn gitaarrockers en het album eindigt met de hidden track Yabba Dabba, een song met een Ramones achtige titel, duistere zang, lopende bas, een gierende gitaarsolo en beukend drumwerk.

Chase Walker maakt de superlatieven die hem van diverse kanten zijn toegezwaaid helemaal waar. Een uitstekende gitarist met een voorkeur voor korte felle gitaarsolo’s, die zich omringd weet door prima mede bandleden. Met ‘Not Quite Legal’ heeft de Chase Walker Band een heel goed melodieus bluesrock album gemaakt. Dit powertrio weet van wanten. Ik moest alleen even wennen aan de zang van Walker, maar ja op je zeventiende heb je natuurlijk nog geen doorrookte bluesstem. Van deze band van teenagers gaan we ongetwijfeld nog veel horen.

01. Done LovingYyou
02. Red House
03. The Walk