Recensie: Charles Walker & The Dynamites – Love Is Only Everything

charles walker

Charles Walker & The Dynamites – Love Is Only Everything
Format: CD/Label: GEMCO
Releasedatum: 13 Mei 2013

Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: Jan Marius Franzen

Bij de eerste tonen van de CD Love Is Only Everything van Charles Walker & The Dynamites word je meteen zo’n 45 jaar in de tijd teruggeworpen. Naar de tweede helft van de jaren zestig / begin jaren 70 toen de soulmuziek uit het zuiden van de Verenigde Staten ons land overspoelde. Met artiesten zoals Sam & Dave, James Brown, Otis Redding en noem maar op. Muziek die de aanhangers van progressieve muziek zoals de Soft Machine, Pink Floyd, Grateful Dead, Jefferson Airplane, Spirit om maar eens een paar bands (die het Flower Power tijdperk gestalte gaven) te noemen, absoluut niet mooi mocht vinden. Teveel blazers en vooral teveel ‘gepepper-de-pep’. De ‘soulkikker’ zag er ook heel anders uit: glimmende overhemden in onbestemde, maar foute kleuren en broeken met uitlopende pijpen die boven weerzinwekkend strak waren. Lopen was bijna onmogelijk, maar dansen ging om onverklaarbare redenen wel. Of zou het die emotionele muziek geweest zijn die alle pijn deed vergeten? Schoenen met bolle neuzen, kettingen en opzichtige armbanden complementeerden de outfit van de ‘soulkikker’.
Pas later begon de ‘progressieve’ en dan al wat oudere jeugd deze soulmuziek uit het pre-disco tijdperk te waarderen.

Love Is Only Everything is alweer de derde CD van soul-veteraan Charles “Wigg” Walker met de funky soul groep de The Dynamites uit Nashville, USA. Ongetwijfeld zal deze formatie live een sensatie zijn. Charles Walker & The Dynamites hebben een CD afgeleverd waar weinig op aan te merken is met wellicht iets teveel nadruk op de techniek, zodat het geheel nogal vlak klinkt en veel minder emotioneel en intens dan de albums van Sam & Dave, James Brown etc. uit de jaren zestig.

Het hoogtepunt van de CD is het duet met Bettye LaVette Yours And Mine. Bettye en Charles kennen elkaar uit de jaren 60, maar verloren daarna het contact. De afgelopen jaren kwamen ze elkaar weer tegen tijdens optredens. Aardig is wel dat er ook ‘Motown” invloeden te horen zijn bijvoorbeeld op het titelnummer Love Is Only Everything. Ook de andere nummers op deze CD zijn van een aanvaardbaar niveau en liggen prettig in het gehoor. Het lijdt geen twijfel dat het stuk voor stuk uitstekende muzikanten zijn. Grote verassingen blijven echter uit.

Kortom: Een niet onaardig album en het is leuk dat deze muziek nog gemaakt wordt.
Voor de doorgewinterde ‘soulkikker’, die de tand des tijds doorstaan heeft en wars is van enige vernieuwing, wellicht een aardige aanvulling op de collectie. Degenen die nog niet bekend zijn met dit genre kunnen beter eerst de albums van de eerder genoemde groepen aanschaffen.

So Much More To Do
Wakie, Wakie
Still Can’t Get You Out Of My Heart