Charles Tuberville – Somethin’ In The Water
Format: CD – Digital / Label: Tulsa Blues Project
Releasedatum: 1 februari 2019

Allereerst moet het mij van het hart dat het verrekte moeilijk is om enige informatie over Charles Tuberville te vinden! Uit hetgeen dat ik wel gevonden heb blijkt dat we hier met een gitarist uit Tulsa te maken hebben, die in de tachtiger jaren lid was van de band Johnny & TheKnuckleheads en die te horen is op releases van Floyd Pink & The O.K. Chorale, Scott Ellison en Jimmy Markham.

Doordat je zo weinig info over een artiest hebt kan je je daarentegen wel lekker laten verrassen. En dat is er precies wat er gebeurt bij het beluisteren van zijn nieuwe album ‘Somethin’ In The Water’. We hebben hier te maken met een uiterst ontspannen klinkend album waarin het geluid van J.J. Cale (of Rockin’ Jimmy & The Brothers Of The Night) van een grote invloed blijkt te zijn geweest.
Charles hanteert namelijk eenzelfde zeer ontspannen bluesy stijl, die uitermate lekker weg luistert tijdens druilerige dagen. Je wordt er op slag weer lekker blij van.

Zo is ook het geval in de opener Somethin’ In The Water. Een lui deinend, bluesy nummer met een weldadige luie swing met zacht swingende piano en zacht priemende gitaar. Die loomheid wordt in Went Down Hard aangevuld met een rauw snerpende slidegitaar en een Caribische swing waardoor ook raakvlakken met het werk van Ry Cooder opduiken. De snerpende gitaar van Charles speelt een belangrijke rol in de luie bluesmambo Dreamin’ About Your Love, waarin ik twijfel aan de “echtheid” van de blazers.
Bumble Bee, een nummer over een hommel, heeft weer een overduidelijke J.J. Cale sound. Dus weer met dat aangename swingende geluid met een sfeervol huilende slide en zoemende harmonica. Aan Fine By Me zit een country/Tex Mex luchtje maar als dat op een dergelijk lekker loom swingende manier gebeurt is dat ook “fine by me “.
Kitty Kat is een sompige rocker met rauw snijdend gitaarwerk en zit ergens tussen J.J. Cale en Mickey Jupp in. Tulsa pub rock wellicht? Verwacht bij Howlin’ Boogie geen uitzinnig spetterende boogie want je krijgt een heerlijk loom pompende variant waarin je je terug waant in de tijden van een Ernie K-Doe. Ook in Listen To Your Woman duikt het broeierige funky geluid van J.J. Cale weer op. De spetterende en stuwende rocker Lucinda trekt met zijn honkytonk geluid wat meer richting The Blasters. Na het lome Rockin’ On The River met zijn warme ingehouden J.J. Cale grooves is het tijd voor de zeer sfeervolle ballad Soul Traveler met lichtje reggae trekjes en bluesy gitaarwerk. Charles laat ons achter met de luchtige rocker Things To Do.

Ik ben zeer aangenaam verrast door dit album van de tot nu toe wat mysterieuze Charles Tuberville.

01. Somethin’ In TheWater
02. Went Down Hard