Charles Bradley - Victim of Love

Victim of Love – Charles Bradley
1 April 2013 – V2 Records
Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Door Hans Wolven

Alsof de stem zo uit de periode komt van de hoogtijdagen van Wilson Pickett, Percy Sledge en Otis Redding. Maar het is de van stem van Charles Bradley. Wat een kwaliteit. Super! Wat kan hij een gevoel in zijn stem leggen. Op dit tweede album – Victim of Love – laat hij zijn rauwe stemgeluid perfect uitkomen.

Het openingsnummer Strictly reserved for you begint zoals dat vroeger klonk bij artiesten van het Atlantic label. Dat deze man niet eerder is ontdekt, is mij een raadsel. Pas op 61-jarige leeftijd nam hij zijn eerste album op, uitgebracht op het Daptone label. Dit album staat net als het eerste album weer vol met Classics in wording. Charles Bradley heeft zijn stem gevormd door jarenlang James Brown te imiteren. Daar verdiende hij zijn brood mee. Maar hoe hij ook met muziek bezig was, een doorbraak zat er niet in. Maar nu op zijn 62ste staat hij volop in de belangstelling.

Ondanks het feit dat hij nauwelijks kan lezen en schrijven, maakt hij samen met zijn gitarist de mooiste nummers. Put the flame on it is een voorbeeld van een klassieker in wording. Het doet mij in eerste instantie wat denken aan Sam and Dave. Alles klopt precies. De blazers en de backing geven dit nummer het gevoel dat Charles Bradley in zijn nummers wil leggen. Let love stand a chance begint met een lekkere basrif en dan komt Bradley samen met de blazers inzetten. Zijn slepende stem neemt je mee met zijn verhaal. Victim of love, het titelnummer van dit album, begint misschien wat vreemd, maar zodra hij inkomt dan is het net of je Wilson Picket hoort. Met alleen een bas, een gitaar en een backing is dit samen met zijn prachtige rauwe stem een kanjer van een nummer. Je zou bijna mee gaan huilen.

Love Bug Blues, is ook al weer zo’n nummer dat een klassieker in wording kan worden. Dusty Blue geeft door zijn funky ritme en herhaling van rifs een prachtige sfeer. Dit is het enige instrumentale nummer op dit album. Confusion is een nummer dat je een paar keer moet horen. In eerste instantie komt het inderdaad wat verwarrend over. Where do we go from here, nummer acht al van dit schitterende album, komt door zijn opbouw en zijn funky opbouw geweldig uit de verf. Crying in the chapel wordt door Charles gebracht alsof het de bedoeling is dat je mee moet huilen. Hurricane, het op een na laatste nunmmer heeft inderdaad de sfeer van een wervelwind. Met Trough the storm besluit Charles Bradley dit album. Een nummer dat niet zou misstaan in welke ranking dan ook.

Al met al een cd van hoogstaande kwaliteit. Niet alleen van Charles Bradley, maar zeker ook van de muzikanten en de technici. Een topschijf.

01. Strictly Reserved For You
02. You Put The Flame On It