Recensie: Celso Salim Band – Mama’s Hometown

Celso Salim Band – Mama’s Hometown
Format: CD – Digital / Label: Wide Track
Releasedatum: 28 juni  2018

Celso Salim is een Braziliaanse, singer-songwriter en gitarist, die na succesjaren in Brazilië zijn geluk is gaan zoeken in Amerika en zijn werkterrein verder is gaan uitbreiden en in 2014 in Los Angeles is neergestreken. In zijn kielzog is de eveneens uit Brazilië afkomstige zanger Rafael Cury meegekomen.
‘Mama’s Hometown’ is geproduceerd door Mike Hightower en Salim zelf. Het is hun eerste volledig in Amerika opgenomen album met zijn Amerikaanse band. Naast Salim op gitaar en dobro en lead vocals, de al genoemde Rafael Cury: lead vocals, bestaat de band verder uit Mike Hightower: bass, Lynn Coulter: drums, Dave Fraser: piano/keyboards met special guests, Darryl Carriere: harmonica, Mo Beeks: Hammond, B3 Minque Taylor: backing vocals.

Het heet dan wel de Celso Salim Band, en een beetje luisteraar verwacht een hoofdrol voor de gitaar, maar ik durf zelfs te stellen dat naarmate je de cd volgt, het ook de Dave Fraser and had kunnen heten want naast de gitaar speelt zeker de piano een hoofdrol op deze cd. Elk nummer kent een piano bijdrage, maar wat je toch bijblijft, is het gitaarspel van Celso. In elk nummer is het weer anders qua toonzetting. Alle nummers zitten mooi in elkaar gestoken met inventief gitaarspel en is smaakvol opgevuld met hier een mondharmonica, daar een piano, of wat Hammond, en sterk zangwerk.
Variërend van Southern rock, Mad Dog; een boogie met sterk baswerk in Let It Burn. Slow blues in No Need To Be Alone met vlammend gitaarwerk, funky met top pianowerk in Got To Find A Baby. Of rootsy met de dobro en wasbord in Down The Aisle.  Als je dit samenvat kom je uit bij de titeltrack Mama’s Hometown. De complete band laat zich hier van hun beste kant horen, de Hammond in het begin, de dobro van Celso, de samenzang. Alles in een lekker slow tempo, van jongens maak je niet druk geniet van de dag. Doorpakkend in het jazzy Best Of Luck met Rafael Cury als een rasechte crooner en een mooi verstilde piano solo van Dave Fraser.

Het eerste Amerikaanse album van Celso Salim is een gevarieerd album met hoogstaande muzikale kwaliteiten. Zijn bandleden beheersen hun vak en dat leidt tot mooie muziek.

01. Mad Dog
02. Locked n Misery