Celebrating The Music Of Oliver Nelson – Out Of The Blues

Format: CD/ Label: Soundroots/ Release: 2012
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Frank van Engelen

Dick De Graaf. is al jaren een geweldige saxofonist uit ons eigen land, die al de nodige projecten heeft gedaan kan ik U zeggen. Hij is iemand die echt speelt met muziek en de randen van het Jazz gebeuren  en gaat uitdagingen zeer zeker niet uit de weg. Bovendien, wat deze man ook doet, en wie er ook in zijn band mee gaan spelen, spannend wordt het in ieder geval. Het vorige project was daar een heel goed voorbeeld van et toen als extra super gitarist Jerome Hol. Op dit album hoor de je spetterende funk, jazz en blues in een ding, geweldig gewoon, en dat bleek ook wel tijdens de optredens en reviews van deze Cry Baby Schijf, want zo heette zijn band toen. Dick speelt dus veel meer dan Jazz alleen, en doet dat wel heel verrassend kan ik U zeggen. Het album Cry Baby kunt u trouwens elders vinden op Bluesmagazine qua recensie.
We gaan het hebben over het nieuwe product van deze lijkt wel alleskunner.

Dit album is een soort van eerbetoon aan een groot saxofonist Oliver Nelson dus, die verantwoordelijk is voor heel veel mooie dingen, die hij ook o.m. schreef voor anderen als Jimmy Smith, maar maakte ook een soort van soundtrack muziek voor de series als The Six Million Man en Ironside.  De man heeft natuurlijk grote albums op zijn naam staan, die door de liefhebbers gewoon tot klassiekers zijn verheven. The Blues and The Abstract Truth is een album die heel veel mee op reis gaat, mocht je vast komen te zitten ergens op een onbewoond eiland.  Wel dit nieuwe album is op dit gegeven gestoeld dus, een eert de meester in al zijn glorie.
Het komt eigenlijk doordat drummer Pascal Vermeer ina Café Weemoed vorig jaar een informeel jazzconcert organiseerde, en zo kwam Dick in contact met organist Arno Krijger.
Het idee om iets te gaan doen met de muziek van Oliver Nelson viel bij beide goed, en zo vonden we elkaar in liefde voor de smaakvolle op blues gebaseerde muziek van deze grootheid. Het was in mei 2011 60 jaar geleden toen het absolute meesterwerk van Nelson uit kwam en toen nam Dick en zijn mannen het op in de studio in Weesp.
Het trio werd tot Out of The Blues  gedoopt en het is een zeer boeiend, energiek project geworden.
Oliver Nelson zijn muziek was vaak geënt op Big band bezetting, en heel verassend pakt dit trio de nummers bij de kraag. De ziel van de stukken blijft overeind, en meer dan dat, het is een geweldig eerbetoon denk ik en bewijst dat de composities tijdloos zijn gewoon. Voor de setlist van dit album werd materiaal gebruikt van Nelson die op albums als Screaming The Blues, The Blues And The Abstract, Straight Ahead, More Blues and the Abstract en Sound Pieces. Te vinden zijn. En de inspiratiebron zijn voor de cd.

Een trio bezetting dus voor alle tracks, en die klinken zeer spannend, slepend, en verdomde Bluesey kan ik u melden. Het album kent 10 stukken, die allemaal een aardig tijdsduur hebben, maar vooral wel erg spannend blijven.

Blues And The Abstract is de opener van dit album en laat een trio horen die een pracht van een Jazzy tune, neerzet, en vooral heel helder deze compositie, het geluid is voller, en de Hammond maakt erg veel mooi als je het mij vraagt. De combi van Sax en Hammond spreekt boekdelen vind ik, mooie staccato partijen, en dan meteen Jazzy stuf erin. Heerlijke begeleiding van baspedalen en drummer, en uiteraard Hammond.
Dan March On, March On, pure Jazz en toch niet helemaal, mooie accentjes van de toetsen, die het heel spannend maken. De melodie is tijdloos natuurlijk, en blijft in je hoofd hangen, mooi die overgang ook naar die halve tonen. Dan de Jazzy toetsen die het geheel zo mooi inkleuren, en vooral de solo’s springen en grooven er uit.
Stolen Moments, een Easy listening jazz track met een donkere Hammond die zo veelzeggend is. De solo van Dick is intens, invoelend, en sprekend. Ook hier hoor je dat het trio effect wonderbaarlijk goed werkt in de wat iele producties qua geluid van Nelson en Big Band setting in zijn tijd.
Teenie’s Blues is een van de hoogtepunten voor mij, zulke mooie riedels in de combi met Hammond en Sax. Een heerlijke Jazzy blues tune. Een van de kortere nummers, die me soms ook wel aan mijn kanjer Joshua Redman doen denken. Deze Dick De Graaf is echt heel erg goed op zijn instrument kan ik u zeggen.
Elegy ForA Duck, is ook al zo een juweeltje, dat een beetje doet denken aan Take Five  van Brubeck qua melodie, maar wel een hele andere “feel” heeft hoor, Prachtig gewoon de sopraan sax van Dick. Ja, in dit nummer ook geweldig drumwerk die deze track prachtig inkleuren en het heel spannend maken. Images, een prachtige ballade, die je heerlijk kan draaien als de avond valt met een goed glas wijn en prettige dame, de sfeer zal meteen in slaan als een bom. Een heel sexy en verleidelijke track met ook die nostalgische toon er in.
Weer die combi met toetsen en sopraan sax in de melodie, prachtvol gedaan.
Mamma Lou is een totaal andere wending dan het origineel kan ik U zeggen, begint zeer indrukwekkend met Dick in een prachtsolo, die doet denken aan melodie soms van Summertime ook, qua feel. Dan gaat de track uiterst swingend verder, en steviger dan het origineel. Deze trio bezetting klinkt geweldig voor dit soort composities. Prima werkstukje dus als je het mij vraagt. Lekker hard draaien misschien ook?
Omdat ik niet alles wil verklappen van dit album, noem ik dan nu het laatste nummer van deze schijf, het wonderschone Example.  Een pracht melodie wederom en zo mooi neergezet, een Rumblin’ Hammond op de achtergrond die af en toe even dreigt, heerlijk gewoon dus. Voor mij de track van de schijf, maar dat kan voor u heel anders zijn. Joh, wat spannend is deze track.

Ja, vrienden deze nieuwe schijf en project van Dick de Graaf is eer eentje om je vingers bij af te likken vind ik. Veel originaliteit gaat hand in hand met vakmanschap, speelplezier en liefde voor de componist, maar dan wel op hun eigen manier vorm gegeven. Grote klasse mannen.

01. Blues And The Abstract Truth
02. March On, March On
03  Stolen Moments