Cee Cee James – Blood Red Blues

Format: CD / Label: FWG Records / Sonic Rendezvous / Release: Juli 2012
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Hans Wolven

Nog niet eerder had ik van Cee Cee James gehoord, maar dit blijkt inmiddels haar vierde album al weer te zijn. Bij het beluisteren kwam bij mij direct de associatie met Janis Joplin boven, maar ze heeft toch zeker meerdere kwaliteiten. Bij de begin tonen van het titelnummer Blood red blues, kreeg ik in eerste instantie het idee dat er een gospel aangezet zou worden. Zo klinkt het zeker in het begin, met de lage backing vocals. Cee cee schreeuwt het soms uit. De emoties komen behoorlijk uit de verf. De slide sluit perfect aan bij het dragende ritme. Maar bij het tweede nummer ging de band lekker van start, Let’s all get loose. De boogie rides on. Als je te laat bent kun je niet meer mee rijden. De break van de gitaarpartij gaat zeker lekker los. De luidsprekers kunnen het bijna niet meer aan. Buren bellen bijna 112. Feel my love come down, nummer drie van deze blinkende schijf gaat ook weer van start met dat dragende ritme. Hier gaat ze naar mijn smaak iets te hoog van stem van start. Het gospelritme sleept het nummer voort. Politie en brandweer zijn nog niet gearriveerd.
Comfort Of A good Heart, gaat vocaal wat onzeker van start. Maar al snel komt ze in de sfeer. De bassist heeft het makkelijk evenals de drummer. Maar het gaat om de sfeer. Buurman begint vaker te klagen over het volume dat uit de boxen dondert.
Thick like Blood, het volgende nummer zou inderdaad zomaar door Joplin gezongen kunnen zijn. Het zit zeker in de zelfde sfeer. Het nummer klinkt goed, maar naar mijn mening niet hoogstaand.
I Got Right to Sing The Blues, nummer zes al weer, gaat rustig van start, maar ook hier krijg ik het idee dat ze als voorzanger haar best doet voor een gospelkoor. De slide draagt het ritme goed door. Ze zingt niet echt, maar zegt de tekst voor het merendeel op.
Worn out Sins. Haar stem komt bescheiden uit de boxen. Het Joplinhehalte komt weer binnendrijven. De band loopt gesmeerd. Walk on, nummer acht van Blood Red Blues, loopt in hetzelfde ritme dat ik in eerdere nummers ook al terug vond. Niet slecht, maar teveel van het goede is soms ook niet alles Buurman klaagt nog steeds. Volume maar iets hoger gezet.
Wounds. Begint met een simpele baslick. Hier gaat ze zingen en toon verschillen komen beter uit de verf.Is ook wat ingetogener. Mooi nummer. Cover me with Love. Ha, daar hebben we de boogie trein weer. Spring in de trein en rijdt mee. Het klinkt nu voor mij wel iets te eentonig. 100 ways te make love. Weer dat delfde gospelsoundje. Haar stem begint wat te vervelen. Kama Sutra leest leuker. I am takin’ Mine, is het slotnummer van deze schijf. Eigenlijk heb ik het nu wel gehoord. Weer hetzelfde schema en dezelfde opbouw. Al met al zeker geen slechte schijf, maar je moet hem niet te vaak achter elkaar draaien. Politie is wel langs geweest, maar toen was de schijf al beluisterd en werd het rustig in de straat. Buurman spreek ik morgen wel. Eens vragen wat hij nu van de muziek vond.

Tracks
1. Blood Red Blues
2. Let’s All Get Loose
3. Feel My Love Come Down
4. Comfort Of A Good Heart
5. Thick Like Blood
6. I Got A Right To Sing The Blues
7. Worn Out Sins
8. Walk On
9. Wounds
10. Cover Me With Love
11. 100 Ways To Make Love
12. I’m Takin’ Mine

De lokale radiozender van Ede en omgeving. Te beluisteren via de kabel op 93,1 FM, in de ether op 107,3 FM en via www.edefm.nl

BluesNote elke dinsdag Live On Air. Samenstelling en presentatie Hans Wolven. Donderdag van 00.00 uur tot 01.00 uur in de herhaling, maandag avond van 23.00 tot 24.00 uur in de herhaling. Met regelmatig gasten uit de blueswereld.