cedell-davis-even-the-devil-gets-the-blues

CeDell Davis – Even The Devil Gets The Blues
Format: CD / Label: Sunyata Records

Releasedatum:  14 oktober 2016

Tekst: Gerrit Schinkel

De Amerikaanse bluesgitarist en –zanger CeDell Davis is geboren op 9 juni 1926 in Helena, Arkansas. Zijn familie werkt op de lokale katoenplantage. CeDell leert gitaar spelen op zijn tiende . Hij krijgt dan ook polio waardoor hij weinig controle krijgt over zijn linkerhand. Het begin van zijn typische stijl van gitaarspelen, een aangepaste vorm van slide met een tafelmes in zijn linkerhand. Zodra hij die stijl van spelen een beetje onder de knie heeft begint Davis op te treden in diverse nachtclubs in de Mississippi Delta. Van 1953 tot 1963 speelt hij met blues grootheden als Robert Nighthawk, Big Joe Willams en Charlie Jordan. Tijdens een cluboptreden in 1957 is er een opstootje waarbij de politie ingrijpt en in de chaos die dan ontstaat breekt Davis zijn beide benen, waardoor hij voortaan in een rolstoel door het leven moet. Voor een bluesman dan genoeg om over te schrijven natuurlijk. In de jaren 90 tekent hij een platencontract bij het label Fat Possum. Bluesjournalist en criticus Robert Palmer, die Davis als de grootste hardcore blueszanger van zijn generatie beschouwt, produceert in 1994 zijn debuutalbum bij Fat Possum ‘Feel Like Doin’ Something Wrong. Na de release van zijn album It All Followed in 1998 stopt hij een paar jaar met het opnemen van platen en legt zich toe op het schrijven en optreden. Vanaf 2002 verschijnen er weer platen van Davis.

In oktober verscheen er een nieuw album van de 90-jarige! zanger-gitarist onder de fraaie titel ‘Even The Devil Gets The Blues’, de opvolger van het goed ontvangen ‘Last Man Standing’ uit 2015. Davis heeft zich op zijn nieuwe album weten te omringen door een aantal gerenommeerde musici, Barrett Martin, drummer van o.a. The Screeming Trees en de grungeband uit Seattle Mad Season.

De opener Play With Your Poodle is een doordenderende boogie met saxofoon en trompet. Met krakende stem vertelt Davis verder in aantal korte nummers over gebeurtenissen in zijn leven, zoals het kopen van zijn eerste gitaar (een $ 2,50 kostende Silvertone van Sears Roebuck). En het verhaal van Craphouse Bea, de vrouw die destijds volgens de overlevering degene was die Robert Johnson vergiftigde en die ook getuige was van het eerste optreden van Davis in Helena. In het funky Love Blues en het broeierige Got To Be Movin’ On krijgt Davis vocale assistentie van de uit Seattle afkomstige zangeres Annie Jantzer en van gitarist Mike McCready van Pearl Jam, die een paar lekkere solo’s uit zijn gitaar tovert. In de slowblues She’s Got The Devil In Her en in de bluesklassieker Catfish Blues zingt Davis duetten met Ayron Jones, de gitarist uit Seattle die ook felle gitaarsolo’s laat horen. Over bluesklassiekers toch niet te klagen. De deltablues borrelt naar boven in Muddy Water’s Can’t Be Satisfied, John Lee Hooker’s Cold Chills, Elmore James’ boogie Dust My Broom en een ‘down and dirty’ versie met scheurende saxsolo’s van Kansas City van Leiber & Stoller. People Of The Mountain, met een huilende mondharmonica, is een sompige bluesrocker met scheurende gitaren. Scott McCaughey, bekend van o.a. R.E.M. is gastgitarist en zingt tevens een duet met Davis in het hilarische Grandma Grandpa. De afsluiter van het album is Rollin’ And Tumblin’. Deze Muddy Waters hit krijgt een stomende uitvoering, met gitaarsolo’s van de drie gastgitaristen achter een beukende drummer.

De zang van de 90-jarige is niet meer je van het, kraakt en ‘vliegt soms een beetje uit de bocht’, maar met zijn uitstekende musici heeft hij een lekker klinkend bluesalbum gemaakt.

01. Play With Your Poodle
02. The Silvertone