Recensie: CeCe Teneal & Soul Kamotion – #5or5000

CeCe Teneal & Soul Kamotion – #5or5000
Format: CD – Digital /
Label: Iheart Cece
Releasedatum: 22 juni 2018

Tekst: Patrick Struijker Boudier (http://twitter.com/p_okee)

De Amerikaanse band CeCe Teneal & Soul Kamotion levert met ‘#5or5000’ een liveplaat af die soul, gospel en blues mengt met jazz en funk tot een energiek geheel. De titel verwijst naar de missie van de band om elke show honderd procent van zichzelf te geven, ongeacht of er vijf of vijfduizend mensen in het publiek zijn.

Soul Kamotion is een band die al ruim 16 jaar actief is en die ooit deel uitmaakte van de B.B. King All-Star Band. De band bestaat uit CeCe Teneal (dochter van blueszangeres Yvonne Jackson), Chris Baptiste (keys & orgel), LaVon Rushing (gitaar), Terrell Kimble (bas) en James Adkins (drums). #5or5000 is opgenomen in het Blue Bamboo Arts Center in Orlando, Florida en bevat twaalf nummers.
Wat de plaat drijft is – naast de uitstekende muzikale begeleiding – de krachtige zang van CeCe Teneal die erin slaagt soul, blues en gospel samen te ballen in een stevige en rauwe stem. Niet om haar te vergelijken met Aretha Franklin, maar het is wel duidelijk in haar performance dat Franklin een grote invloed op CeCe Teneal is. Niet alleen op deze plaat, maar ook door Teneals verschillende tribute-concerten van Aretha Franklin en ook door haar cd ‘Portrait Of A Queen’ uit 2016. Maar laten we ook vooral de complimenten geven aan haar band die nu eens een funky bodem legt onder de zang en dan weer eens gloedvol blues en soul injecteert in de muziek.

‘#5or5000’ opent met het funkachtige 90 Mph en Danger, met daar tussenin het soul getinte Rockstar. What I’d Do To Get Your Love Back en Common, Ordinary, Housewife is erg fijne bluesy laidback, terwijl op Lonely (Even When You’re Here) CeCe Teneal  haar vocale kracht demonstreert. Het warme orgeltje en de emotiovolle gitaarsolo geven het nummer een smakelijke en prettige gospelswüng mee. Met Work#5or5000 en I Betcha Come Back is het weer vol modus op de funk, terwijl afsluiter ‘Home’ soul, blues en gospel in één pakkend nummer stopt met wederom de energieke zang van Teneal.
#5or5000′ is een album dat bluespuristen misschien minder zal aanspreken, omdat het geen pure, traditionele  blues bevat. Maar de mix van soul, blues, gospel en een snufje funk levert  genoeg mooie nummers op om de plaat herhaaldelijk een draaibeurt te geven.

01. 90 Mph
02. Rockstar
03. Danger