Recensie: Cat Power – Wanderer

Cat Power – Wanderer
Format: CD – LP – Digital / Label: Domino Records
Releasedatum: 5 oktober 2018

Tekst: Paul Op den Kamp

De conclusie in de inleiding, soms kan het gewoon! Een fantastisch nieuw album van Chan Marshall a.k.a Cat Power. De basis ingrediënten van haar muziek blijven hetzelfde. Toch verrast ze iedere keer weer. Verwacht ruwe en kale liedjes op het grensgebied van de blues, soul en hiphop. Kwetsbaar en krachtig, even hard als zacht.

Zelf leerde ik Cat Power kennen ten tijde van haar album ‘The Greatest’, haar meesterwerk uit 2006. Als ik al ooit een celebritry crush heb gehad als (toen) jongen van 19 dan is het deze dame wel, haar kastanjebruine haar en oogkleur boden naast de muziek een mogelijkheid om weg te dromen. Maar onder het dromerige sprookje van de publiciteitsfoto’s bleken veel duistere problemen als angststoornissen en alcohol- en drugsmisbruik schuil te gaan, zware thematiek die ze gelukkig heeft weten te overwinnen. De foto van haar zoontje op de hoes is een voorbeeld van de positievere leefsferen waarin ze anno nu verkeert. De zoekende persoon uit de titel reist verder op naar nieuwe muzikale wegen en persoonlijk geluk maar niet meer naar flessen drank en andere verdovende middelen.
Van onder de muzikale elektrische deken zingt Cat Power haar teksten. Het geheel van flarden instrumenten die als in een geheel over elkaar glijden zijn het decor waartegen ze haar verhaal over lust, verdriet en sterke vrouwen doet. Waar ze op eerdere albums ergens halverwege aan kwaliteit inboekte blijft de spanningsboog het volledige album gehandhaafd.
De toevoeging van Lana Del Rey op de achtergrondvocalen van het nummer Woman  is een kleine curiositeit. Die andere superster die aan bod komt, Rihanna, is van een totaal andere orde. Haar wereldhit Stay komt voorbij in een kleine pianoversie. Je zou bijna hopen op een volledig coveralbum door Cat Power! Wie weet welke gortdroge maar wonderschone emotionaliteit onder de drukke beats verborgen ligt.

Laat ik voor de volledigheid terugkomen om mijn eerder gemaakte conclusie, prachtalbum. Hopelijk hoeven we niet weer vijf jaar te wachten op een opvolger.

01. Wanderer
02. In Your Face