Recensie: Carolyn Wonderland – Moon Goes Missing

Carolyn Wonderland – Moon Goes Missing
Format: CD / Label: Home Records
Releasedatum: 9 juni 2017

Carolyn wonderland is een op en top bluesvrouw, opgegroeid in Texas kwam zij al vroeg in de ban van de blues. Janis Joplin en Stevie Ray Vaughan vormden voor haar een grote inspiratiebron. Tijdens het beluisteren van de cd komt bij mij altijd weer de vraag; is Carolyn Wonderland een gitariste die lekker kan zingen of is zij een zangeres die ook lekker gitaar kan spelen.

Zes jaar hebben we moeten wachten op nieuw werk van haar, de live cd uit 2015 niet meegerekend. Deze nieuwe cd borduurt voort op haar eerder werk maar kent toch een wat rustiger karakter. Het kent een verfijnde rustige opbouw waar vooral haar zangkwaliteit de boventoon voert. De cd is een mix van blues klassiekers en eigen werk, al dan niet met gastmuzikanten, ik noem Guy Forsyth en Ty Taylor.

Haar nieuwe cd kent een zevental eigen songs en vier covers. De meest in het oog springende van deze covers Bad To The Bone van George Thorogood, maar verwacht in deze versie geen scheurwerk.  Het is meer zichzelf op akoestisch gitaar begeleidend, een haast a capella gezongen versie van dit lied. Het al eerder geschetste dilemma doet zich voor als je luistert naar deze versie van Bad To The Bone of naar de track Can’t Nobody Hide From God, waar ze haar gitaar geselt met een vette slide, Carolyn Wonderland zangeres of gitarist?

De cd start wat lauwtjes met de titeltrack Moon Goes Rising maar vervolgt dan met een sterke slowblues Open Eyes waar een live feel aan meegegeven is. Hierna komt de cd echt goed op stoom met Hellfires Bitter, een mooi duet met Ty Taylor en de al genoemde Blind Willie Johnson cover Can’t Nobody Hide From God. In het volgende Leopard Skin Pillbox Hat (Bob Dylan) doet Guy Forsyth een duit in het zakje, met hem nam ze al eens een cd op in 2010. Een lekker nummer speelt ze hier met de mede-Texaan Forsyth.

She Wants To Know, een nummer dat weer een gehele ander kant laat zien van Carolyn wonderland, ze grijpt hier terug naar haar jeugdjaren met Little Screaming Kenny Blanchet, een song met een sterke jaren zeventig feel, sterk in opbouw, schitterend zangwerk en met dik acht minuten een feest om naar te luisteren. She Want To Know is een dissonant nummer op deze cd maar dat wordt weer goed gemaakt door het sterke Every Time You Go waar ze laat horen ook goed te kunnen rocken. Een andere mooie samenwerking is Come Together met Ruthie Foster, een nummer dat zij in 2010 samen ten gehore brachten tijden het “Texas Burning Tribute To The Troops Festival”.

Het dilemma, daar ben ik uit, Carolyn Wonderland is gewoon een steengoede zangeres en een kei van een gitariste. Haar productie kan dan weinig zijn, maar wat ze aflevert is van topkwaliteit.

01. Moon Goes Missing (Carolyn Wonderland)
02. Open Eyes (Carolyn Wonderland)