Recensie: Cari Ray & The Shaky Legs – Bad & Better Angels

Cari Ray & The Shaky Legs – Bad & Better Angels
Format: CD – Digital / Label: Pikeville
Releasedatum: 27 april 2018

Tekst: Fons Delemarre

Cari Ray & The Shaky Legs hebben een nieuw album gemaakt: ‘Bad & Better Angels. Zoekend naar info over de voor mij onbekende Cari Ray vond ik vergelijkingen met muzikanten als Sister Rosetta Tharpe, Lucinda Williams, Patty Griffin, The White Stripes, Bonnie Raitt, Willie Nelson, Patsy Cline, Dolly Parton en George Jones.

Luisterend naar haar nieuwe album moet ik constateren dat -hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt bij zo’n opsomming- die verwijzingen kloppen. In haar muziek hoor je akoestische blues, folk, ragtime en ‘old-time country’ goed bij elkaar passend doorklinken. Minstens net zo belangrijk is het feit dat ‘Bad & Better Angels geproduceerd is door The Reverend Peyton (die van The Reverend Peyton’s Big Damn Band). Hij is een meester in het creëren van een groot en vol geluid op basis van simpele en sobere instrumentatie. Bijna onvermijdelijk is dan ook dat het album in een oude kerk is opgenomen met gebruik van vintage, analoge apparatuur. Het resultaat is een prachtige combinatie van kundige geschreven songs die kaal –en toch vol klinkend- zijn opgenomen. In NUVO Newsweekly zei The Reverend over Cari Ray: “Cari Ray’s songwriting is clever and catchy. Her voice is huge, seriously huge. I had such a great time producing her record, Swagger. Her talent shines bright.”
De stemmen van Cari Ray en drummer/zangers Dionne Ward matchen prachtig en zorgen ervoor dat het geluid op het album ouderwets en hedendaags tegelijk klinkt. Luister maar eens naar de vrolijke gospel die als uitsmijter op het album staat. Vrolijkheid is sowieso ruim vertegenwoordigd op ‘Bad & Better Angels’, zoals A Little Higher. Op What Did You Do That For barst Cari zelfs uit in heus gejodel… Al met al doet ze me denken aan het vrolijke zusje van Mary Gauthier. Typisch Amerikaans, maar erg leuk, is het radio-item For A Song, dat Cari verzorgt in The Brown County Hour Radio Show. Cari vertelt over de in’s en out’s van het schrijven en maken van liedjes. Bijvoorbeeld over het schrijven van liedjes. Dat gaat het beste, zegt zij, op mooi, echt papier; met een mooie, echte pen.

01. Sister Hey
02. I Need You
03. What Did You Do That For