Recensie: Captain Ivory – Hang Fire

Captain Ivory – Hang Fire
Releasedatum: 10 juli 2018

Op hun Bandcamp pagina wordt de band Captain Ivory uit Nashville, Tennessee, omschreven als een band, die smerige rock & roll mixt met Motor City soul. Ik heb mijn best gedaan maar ik ben beide muzieksoorten niet tegengekomen in hun muziek. Wat ik wel tegenkwam is een band, die prima funky rock mengt met vrij bombastische indie-rock en hier en daar psychedelische en soul invloeden. En het resultaat is een avontuurlijk prima album geworden.

Jayson Traver (zang, gitaar en toetsen), Robie Bolog (gitaar, lap steel), Brett Smith (bas) en Seth Maschari (drums) debuteerden in 2014 met het ‘Captain Ivory’ album en beginnen dit album met Hang Fire. Na een vrij psyschedelisch intro met prima zwevende meerstemmige zang en huilende gitaren gaat het nummer via rauwe gitaarriffs over in een heftig beukend rocknummer met emotionele zang. Voor het gemak noem ik dit maar even “bombast rock” met een funky ritme en af en toe Allman Brothers-achtig gitaarwerk. Er gebeurt dus van alles in dit nummer hetgeen het nummer alleen maar ten goede komt.
Ook Harbinger begint vrij rustig met een warme bas, schuifelende drums en breekbare gitaarlicks. Hierin is de soulvolle zang van Jayson Traver goed te horen. Langzaam gaat het nummer over in vrij logge mid-tempo rock met Pearl Jam trekjes. Run begint met fraai breekbaar twingitaar werk en jazzy elektrische piano waarna het over gaat in een heerlijk hoekige funkrocker a la The Spin Doctors. Alone Together is een loom huilend nummer waarin ook weer een onweerstaanbare luie hoekige groove zit plus bombastisch hard gitaarwerk.
In scherp contrast hiermee staat Wasted Over You. Een akoestische ballad, compleet met kwetterende vogeltjes. Een intiem nummer van ruim 5 minuten met prima folky gitaarwerk. Patron Saint klinkt als een funky broertje van Pearl Jam. Hierin komt ook die fraaie psychedelische samenzang weer terug.
De afsluiter Levity duurt ook weer ruim 5 minuten en begint als akoestische ballad maar transformeert daarna tot een luchtig swingende Spin Doctors-achtige funkrocker waarin ook bluesy breaks zitten.

Met dit avontuurlijke album verveel je je geen minuut. Ook al heeft dit album weinig met bluesrock te maken, durf ik het toch aan een ieder aan te bevelen.

01. Hang Fire