canned-heat-songs-from-the-road

CANNED HEAT – SONGS FROM THE ROAD
Format CD/DVD/ Label: RUF Records
Releasedatum: 7 augustus 2015

Tekst: Walter Vanheuckelom

Canned Heat is een Amerikaanse blues- en boogieband, in november 1965 opgericht door zanger Bob ‘The Bear’ Hite en gitarist Alan ‘Blind Owl’ Wilson. De naam ‘Canned Heat’ ontleenden zij aan een in 1928 uitgebracht blues nummer van Tommy Johnson ‘Canned Heat Blues’. Een song over een alcoholieker die reddeloos verslaafd was aan het drinken van verdunde sterno, een alcohol product in blik gebruikt voor verwarming, ook wel in het algemeen canned heat genoemd. De andere bandleden waren Larry ‘The Mole’ Taylor op de basgitaar, Henry ‘The Sunflower’ Vestine op de gitaar en Adolfo ‘Fito’ de la Parra op drums. Het succes van de groep is voor een groot deel te danken aan de film Woodstock, waarvan het nummer ‘Going up the country’ de officieuze soundtrack is en aan de wervelende show die daar bij hoorde. Ook op het Monterey Pop Festival, twee jaar eerder, gooide Canned Heat band al hoge ogen. De band had hun hoogtepunt in de late zestiger jaren en in het begin van de zeventiger jaren. Op 3 september 1970 sterft Alan Wilson aan een overdosis, met dit verlies wordt het hart uit de band gerukt. In een wisselende samenstelling gaat de band verder. Op 5 april 1981 sterft Bob ‘The Bear’ Hite tijdens de pauze van een concert ook aan een overdosis. Het definitieve einde van de band lijkt er aan te komen, maar onder leiding van Fito de la Parra gaat de band verder. Op muzikaal gebied wordt er vooral geteerd op oud succes. Momenteel bestaat Canned Heat uit drummer Fito de la Parra, bassist Larry Taylor, gitarist John Paulus en Dale Spalding op de mondharmonica. Het vocale nemen ze alle vier voor hun rekening. De cd/dvd ‘Songs From The Road’ komt er ter gelegenheid van het vijftig jarig bestaan van de band. De tour die daarmee gepaard gaat heet ook toepasselijk de ’50 Years Anniversary Tour’. De opnames van de cd/dvd vonden plaats in de Harmonie in Bonn op zestien mei 2015. De cd bevat veertien songs en op de dvd krijgen we nog twee extra nummers met ‘I’m Her Man’ en ‘Have A Good Time’.

De muziek van Canned Heat hoef ik zeker aan de oudere lezers niet meer voor te stellen. Het is muziek die herinneringen oproept aan onze jeugdjaren, naar de hippie tijd van love & peace en aan Woodstock. Wie Canned Heat zegt denkt meteen aan hun twee mega hits ‘On The Road Again‘ en ‘Going Up The Country‘. Deze twee songs mochten natuurlijk niet op dit live album ontbreken. De cd opent trouwens met het enorm sterke ‘On The Road Again‘. ‘Time Was‘ dat daarna komt kan me echter nog meer bekoren. Het heeft een knap ritme met heerlijke baslijnen en een klasse solo. Canned Heat is niet alleen blues en rock, dat merk je dadelijk aan de volgende nummers. Met ‘Don’t Know Where She Went’ en ‘Nighthawk’ kiest de band resoluut voor de jazzy blues. Op dit laatst genoemd nummer laat Dale Spalding al zijn klasse op de mondharmonica horen. ‘Going Up The Country‘ is voor mij zonder twijfel het beste nummer op deze ‘Songs From The Road’. In het instrumentale ‘Oaxaca‘ komt de klasse van Dale op zijn blaas instrument helemaal tot uiting. Vijftig jaar is niet niks dus mag er ook gefeest worden met een portie dansbare boogie blues. De ‘Chicken Shack Boogie‘ is daar uitermate heel geschikt voor. Voor degenen waarvoor het nog niet vlug genoeg gaat, komt er met ‘Future Blues‘ en ‘Rollin’ And Tumblin‘ bijna pure rock’n roll. Het bewijst de veelzijdigheid van deze oude ratten. In het trage instrumentale ‘Cristo Redentor‘ komt nogmaals het knappe zuig en blaaswerk van Dale Spalding aan bod. Canned Heat heeft ook een mooie versie van ‘Let’s Work Together’. We kennen deze Wilbert Harrison song vooral in de versie van Bryan Ferry & Roxy Music. De band sluit hun jubileum concert af met pompende en stuwende boogie blues ‘Euro Boogie‘. De band wordt in dit nummer uitvoerig voorgesteld en de ritme sectie mag dan even persoonlijk in de schijnwerper met een solo. Zo krijgen we in deze laatste song nog een zeer knappe bas solo en een pittige energieke drum solo.

Bij een drankje en een hapje kan je thuis voor de televisie nog eens extra genieten van de dvd. Mooie beeld opnames en dito audio kunnen dit genot alleen maar verhogen. Voor de liefhebbers van muziek uit de flower power tijd en Woodstock is deze cd/dvd zeker een aanrader.

01. On The Road Again
02. Time Was
03. Don’t Know Where She Went