Recensie: Cameron Blake – Fear Not

Cameron Blake – Fear Not
Format: CD – Digital / Label: Continental Record Services
Releasedatum: 26 januari 2018

Tekst: Peter Marinus

Zo af en toe maken we een zijstapje om eens een prima album uit een andere genre dan de blues voor te stellen. Ik ben blij, dat ik dat kan doen met het nieuwe (zijn zesde) album van muzikant, orkestleider en singer-songwriter Cameron Blake uit Michigan. Hij debuteerde in 2007 met het album ‘En Route’ en is nu dus vijf albums verder.
Zijn stijl zal bij de wat ouderen onder ons vergelijkingen met de Amerikaanse singer-songwriter David Ackles oproepen. Deze artiest maakte gelijksoortige, prachtig gearrangeerde nummers. Bij de jongeren onder ons zal de naam van Rufus Wainwright bij het beluisteren van dit album veelvuldig naar boven komen.
Cameron heeft tweeënhalf jaar over dit album gedaan en dat is zeker te horen! Zijn ervaring als orkestleider is veelvuldig te horen door het gebruik van strijkers en koorzang. Het album staat vol met melancholieke nummers, hoofdzakelijk ballads.

Geopend wordt met het titelnummer, Fear Not. In dit nummer vallen direct de stemmige strijkers en piano op. Bij mij werd gelijk al een zeer gevoelige snaar geraakt. Vooral toen het koor er bij kwam. After Sally wordt ingeleid door een jazzy gitaar. Ook bij dit zacht schuifelende nummer eisen de sfeervolle strijkers de aandacht op. The Only Diamond is een Rufus Wainwright-achtige ballad met stuwende drums en een stemmige twang gitaar. Ook Fool’s Gold is een ballad. Een breekbaar nummer met accordeon en zwierige strijkers.
In het ingetogen Tiananmen Square duiken invloeden uit het oude (ballad) werk van Billy Joel op. De piano ballad Old Red Barn heeft een ontspannen jazzy swing en wat Jim Croce trekjes. In de atmosferische ballad Moonlight On A String vallen de hemelse koorzang en de prachtig gearrangeerde strijkers op.  Datzelfde koor is terug te horen in de ballad Wailing Wall. Melancholie ten top!! Philip Seymour Hoffman is een eerbetoon aan de in 2014 overleden acteur, in de vorm van een piano ballad. Na een intro van onheilspellend roffelende drums werkt Sandtown langzaam naar een prachtige climax toe.
De stemmige ballad Monterey Bay met zijn galmende piano en strijkers sluit het album vol pathos af.

Dit album zal zeer zeker in de smaak vallen van fans van Rufus Wainwright en georkestreerde 60’s/70’s singer-songwriter werk. Wordt het niet eens tijd dat dit zesde album van Cameron Blake zijn doorbraak album wordt?


Tracklist:
01. Fear Not
02. After Sally
03. The Only Diamond
04. Fool’s Gold
05. Queen Bee
06. Tiananmen Square
07. Old Red Barn
08. Moonlight On A String
09. Wailing Wall
10. Philip Seymour Hoffman
11. Sandtown
12. Monterey Bay

Website: Cameron Blake

Gerelateerde artikelen
Filter by
Post Page
Releases
Sort by
15 januari 2018|Categories: Recensies|Tags: |0 reacties

We horen graag je mening! Voeg reactie toe