Buford Pope – The Waiting Game
Format: CD – Digital / Label: Unchained Records
Releasedatum: 12 juli 2019

Het is tegenwoordig een goede tijd voor weemoedige muziek. Kijk maar eens naar het Eurovisie Songfestival waar onze galmende Duncan Laurence er met de hoofdprijs vandoor ging met een melancholisch nummer.

Muziek uit de Scandinavische landen heeft van nature meestal al een melancholisch geluid. Zo ook de muziek van de Zweedse singer-songwriter Buford Pope. Hij werd als Mikael Liljeborg geboren op het eiland Gotland in de Baltische Zee. Op vroege leeftijd ontdekte hij de muziek van Bob Dylan, die een compleet nieuwe wereld voor hem opende. Daar kwamen later nog invloeden als Tom Petty, Jackson Browne en Bruce Springsteen bij.

Hij is toe aan zijn achtste album waarop hij wordt bijgestaan door Robin Waerquist (drums), Johan Carlgren (piano), Alexander Härnlöv (bas, keyboards), Joakim Pettersson (gitaar, dobro), Tobias Fröberg (bas), Emilio Estrada (viool), David Hovstadius (viool), Roger Gustafsson (pedal steel), Anne Liljeborg (backing vocals) en Lee Gotvik (backing vocals).

De muziek van Buford Pope is al typisch Scandinavische singer-songwriter muziek te omschrijven. Dus voorzien van een dromerig, soms mysterieus melancholisch geluid. Zoals bijvoorbeeld in America. Een traag maar stemmig bonkend nummer met wat pop-invloeden, die daardoor aan Talk Talk en Coldplay doen denken.

Hey Hey Aha is een ballad met fraaie strijkers en een haast ambient-achtige muzikale inkleuring door de zwevende keyboards en galmende gitaren. De ballad eindigt vrij bombastisch. Hard Life is een luchtige swinger die als een mix van bluegrass en Americana klinkt met een prachtig huilende pedal steel.
Stoned is een bij de titel passende dromerige ballad met een zeer intiem geluid met bluesy akoestische gitaar en lui groovende drums. Het weelderig deinende Five Minutes To Midnight zit een beetje in de hoek van onze eigen Douwe Bob maar dan voorzien van die typisch Scandinavsche weemoedige sound. De pianoballad Tell Me What I Am is een galmend zwevend nummer met een geluid dat toch akelig dicht in de buurt komt van Duncan Laurence.
In de intieme Americana van First Blood is de liefde voor de muziek van Bruce Springsteen goed te horen. Wanna Say I’m Sorry Before I Die sluit perfect aan bij de momenteel zo populaire mix van singer-songwriter materiaal en pop. De breekbare ballad Can I Be There For You met zijn bluesy dobro zal menig dameshart doen smelten. Dan wordt er voorzichtig gerockt in A Hundred. Een lui bonkend nummer, voorzien van de populaire Nathaniel Rateliff “bonk”.
Na de intieme ballad In My Hometown sluit Buford zijn album af met het vervolg op A Hundred, Ninety-Nine, akoestisch uitgevoerd met lekker bluesy pianowerk.

Mag ik, gezien het feit dat Duncan Laurence dit jaar op Pinkpop stond, Buford Pope alvast voordragen voor een plek op het festival van volgend jaar? Hij gaat het daar ongetwijfeld goed doen!

01. America