Buddy Guy – Rhythm & Blues
Buddy Guy – Rhythm & Blues
RCA/Silvertone

Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: John Maes

Al vele malen vaker hebben we gezien dat het juist de oudere bluesiconen steeds maar weer lukt om in hun nadagen prachtige briljantjes af te leveren aan hun grote schare trouwe liefhebbers. Zo durf ik gerust te zeggen dat ‘Skin Deep’ (2008), ‘Living Proof’ (2010), het live album ‘At Legends’(2012) en de nu zojuist verschenen nieuwste dubbelaar ‘Rhythm & Blues’ tot de mooiste juweeltjes behoren uit het hele arsenaal van de nu reeds 76 jarige Buddy Guy.

Het lijkt wel alsof Buddy met de slagroom op zijn toetjes bezig is en de hele blueswereld nog ‘ns wil laten zien dat al die onderscheidingen die hij de laatste jaren heeft verdiend, inclusief een groots eerbetoon in the White House door president Barrack Obama, niet voor niets heeft gekregen. Wat een geweldige productie wederom! Ik ben er helemaal weg van.

Buddy Guy, bijna 50 jaar in het vak, en inspirator voor gitaariconen als Clapton, Jimi Hendrix, Jeff Beck en Stevie Ray Vaughan, is dus weer met een Grammy waardige studio-opvolger van Living Proof (2010). Hij heeft zich voor dit project verzekerd van de medewerking van zwaargewichten als Kid Rock, Keith Urban, Steven Tyler, Joe Perry, Beth Hart en Gary Clark, Jr.

Disc 1 bevat in de R&B gewortelde bluesclassics (11 nummers), die door de samenwerking met bovengenoemden een spannende invulling en dito lading krijgen. Samenwerking met de jongste generatie bluesartiesten is een van de grootste uitdagingen die Buddy nog voor zichzelf ziet weggelegd. Dat doet hij ook iedere maandagavond in zijn eigen bluesclub ‘Legends’ in Chicago, waar de plaatselijke bluesjongens en –meisjes met hem mogen jammen alsof het hun liefste lust is. Je ziet daar Buddy stralen en genieten en paradeert als een trotse pauw door zijn club en maakt een vriendelijk praatje met iedereen die dat maar wil.

Disc 2 bestaat uit repertoire uit de rijke blueshistorie en is eigenlijk een groot eerbetoon aan de blues. In elk nummer bezingt Buddy zijn liefde voor deze muziekstijl. Hij kan er maar gewoon geen genoeg van krijgen. Ik heb zo het vermoeden dat het platenlabel Silvertone met producer Tom Hambridge echt goud in handen heeft, want met deze productie weet hij een perfecte ambiance en sfeer neer te zetten die naadloos aansluit op dit repertoire van Buddy. Je ademt en proeft de sfeer en deze muziek laat je geen seconde los pakt je van begin tot eind,mede door het voortreffelijke scheur en sleur gitaarwerk van Buddy.

Ga zitten op je VIP stoel op de voorste rij en geniet van het ene na het ander nummer met de beste bluesmuzikanten die Guy weer bij elkaar heeft verzameld. Niet alleen de aanstormende bekende reeds genoemde namen , maar vooral ook de studiocrew zoals ‘The Muscle Shoals Horns’ en Hammond B3 organist Reese Wynans dragen hun steentje bij aan deze typische Chicagoblues sound.

Zeer noemenswaardig is te noemen het nummer ‘What You Gonna Do About Me’ waarin Buddy een duet zingt met onze Nederlandse ontdekking, als ik het zo mag noemen, Beth Hart. Als Beth meezingt zijn we weer overtuigd van haar power. Ze klinkt hier als een kruising tussen Ella Fitzgerald en Janis Joplin. Geen enkele noot geforceerd. Zij brengt dit meesterlijke nummer met haar zang tot een van de hoogstandjes tussen al die juweeltjes.

Zoals gezegd is de tweede disc een compleet eerbetoon aan de blues, maar in de openingstrack ‘Meet Me In Chicago’ laat Buddy nog eens overduidelijk horen hoe trots en verliefd hij op zijn geboortestad is. Als hij dit nogmaals overduidelijk heeft laten blijken durft hij een paar nummers verder op met een gerust hart ons mee te delen dat hij het einde (wat nog lang mag wegblijven) niet vreest in ‘I Could Die Happy’. Een ‘Happy’gevoel dat blijft je ook lang beklijven als je alle nummers van het album beluisterd hebt en kun je met een voldaan en tevreden gevoel je volgende whisky inschenken.

‘Rhythm & Blues’ is een voorbeeld van een superieur album waar we nog jaren over zullen praten. Perfecte combi van goed gitaarwerk, backline, blazers arrangementen, teksten die je bij de strot grijpen en een gave productie. Ik vreet al mijn blues T-shirtjes op als dit album niet wederom een Grammy (minimaal nominatie) verdient!!

Disc: 1
1. Best In Town
2. Justifyin’