Recensie: Buddy Guy – Live at Legends
Format CD/ Label: RCA Silvertone
Release: 18 December 2012

Cosmox.nl, Blues CD’s Online bestellen

Tekst: John Maes

Thuiswedstrijd voor Buddy Guy
‘Ladies and Gentleman it’s time for the legend himself, the baddest motherfucker in town’. Met deze aankondiging opent de nieuwe live Cd van Buddy GuyLive at Legends. Buddy speelt hier zijn thuiswedstrijd in zijn eigen bluesclub, waar ik hem twee jaar geleden aantrof als de portier en voor mij en mijn vrouw netjes de deur opende met de welkoms woorden ‘Hi Guy’s, welcome on board and where are you from?’. Als je zoiets meemaakt is de sfeer natuurlijk gelijk gezet. Hartverwarmend en openminded, relaxte toffe sfeer en je voelt je er meteen welkom in de club waar voor pakweg 250 man plaats is om te genieten van een echt Chicago blues avondje. Zeker als je er op maandagavond binnen stapt, want dan zit de tent helemaal vol met locals, die hun eigen instrumenten mee genomen hebben en om beurten het podium mogen betreden om te jammen tot ze d’r bij neervallen. De club zit dan ook vol met muzikanten die aan de tafeltjes vooraan het podium zich gezellig vol laten lopen met bier en whisky. Een stel van die ‘Big Mamma’s’ er bij en je hebt het idee alsof Maxwell Street uit de jaren 50 nog steeds levend is.

Als je de CD opzet proef je meteen de geur en de smaak van de club. Voor mij zeer herkenbaar en ik vind het knap van de producers en opnametechnici dat het ze perfect gelukt is om deze sfeer over te laten komen. De club waar alle grote bluesgiganten al op het podium hebben gestaan is gelukkig nog steeds volop in bedrijf, ondanks eerdere berichten van sluiting. De muziek heeft een warme sound door de lekkere akoestiek van de tent en je merkt dat Buddy zich helemaal in zijn nopjes voelt. Zijn snerpende gitaargeluid, het zwoele Wurlitzer orgelgeluid van Marty Sammon en de stuwende bas van Tommy Macdonald in combinatie met de zaalsfeer komen perfect tot hun recht bij de live nummers op deze CD.

De bekende bluesklassiekers zoals Mannish Boy en Boom Boom worden een keer onderbroken door de meedogenloze ballad Skin Deep van het voorlaatste studio album van Buddy. Naast de live opgenomen nummers staan er ook nog drie aardige studio ‘bonus’ tracks op de CD, die ik helaas nog maar in mp3 formaat heb kunnen beluisteren. Als ik dit straks vanaf het zwarte vinyl mag beleven (in de hoop dat dit materiaal dus ook op het zwarte goud wordt uitgebracht) hoef ik m’n ogen maar te sluiten om me weer in Chicago’s Legends club te wanen. Buddy is nog steeds in topvorm en het wordt weer ‘ns tijd, voor bijvoorbeeld het North Sea Jazz Festival, om hem naar Nederland te halen. Welke club in Nederland zou het lukken om dit Legends-sfeertje te evenaren?

Buddy Guy – Live at Legends
01 Best Damn Fool
02 Mannish Boy