Recensie: Budda Power Blues – Back To Roots

Budda Power Blues – Back To Roots
Format: CD – Digital / Label: Mobydick Records
Releasedatum: 3 maart 2018

Ik durf na het beluisteren van dit album te spreken van een aanwinst voor het bluesrock front. De Portugees-Duitse band Budda Power Blues laat namelijk op hun zevende album op een zeer indrukwekkende wijze horen dat zij niet bang zijn om minder verwachte muzikale paden te betreden. Dat hebben ze in het verleden al eerder gedaan met een album samen met de Portugese jazzzangeres Maria João.
Het gaat hier om een zogeheten “power trio”, dat bestaat uit Budda Guedes op zang en gitaar, Nico Guedes op drums en Carl Minnemann op bas.

Het trio knalt er gelijk stevig in met de funky blues shuffle King Of The Games Room met krachtig gierend en priemend gitaarwerk waarin het geluid van zowel Stevie Ray Vaughan als Walter Trout terug te vinden is. Na een vrolijk kwetterend vogel intro treedt de Portugese traditionele folkband Galandum Galundaina aan om hun traditionele folk te mengen met de bluesrock van Buddda Power Blues in Healing Earth. En dat werkt hier wonderwel!! Je hoort zowel warm glijdend gitaar werk als een folky fluit.
De Duitse organist Wolfram Minnemann treedt daarna aan voor de uitzinnig rockende pub blues in Blues Sticks With You. Een nummer dat uitnodigt om mee te brullen en waarin verrassende ritmische wendingen zitten. Down & Sad is een ingetogen bluesrock slowblues met knallende drums en een vlammend Hendrix geluid.
God Helps is een keihard beukend funky bluesrock nummer met een rauw zoemend, garageblues achtig geluid. Het zit vol genaldeloze riffs en gierende gitaarsoli. De Portugese harmonicaspeler Danny Del Toro vervult een loeiende gastrol in de super swingende shuffle Virtual Blues. Stevig doorswingend en met een onverwachte slaperige break. Na de broeierige slowblues Super Glue volgt het stotende Going Down South. Een nummer met een rockabilly tik en een stomend, rockend refrein waarin de boogie kraan vol open gaat. It Hurts Me is een Chris Isaaks-achtige slowblues met warm golvende gitaar en dreigende drums.
Als afsluiter volgt dan nog een akoestische versie van Healing Earth met heerlijk luie dobro.

Ik ben zeer onder de indruk van deze bluesrock band uit Portugal.

01. King Of The Games Room