Bryce Janey - Organic Man

Bryce Janey – Organic Man
Format: CD / Label:
Stray Dog Records
Releasedatum:  4 maart 2016

Tekst: Paul Scholman

De carrière van Bryce Janey  begint al op dertien jarige leeftijd. Hij startte in het bluesrock trio The Janey’s. Zijn moeder speelde op de drums en zijn vader Billy Lee op de gitaar. The Janey’s speelden zowel in de eigen regio als door het hele land, van Chicago tot Los Angeles. Ze deelden het podium met meer dan 50 nationale artiesten waaronder o.a: Buddy Guy, Delbert McClinton, Blues Traveler, Johnny Winter, Elvin Bishop en de late great “Queen of the blues” Koko Taylor!

Hoewel Bryce nog altijd deel uitmaakt van de Janey’s begint hij in 1995 aan een solo carrière. Sindsdien heeft hij diverse cd’s uitgebracht. De meesten hebben een prima recensie gekregen op nationaal niveau. In 2007 werd Bryce in de Iowa Rock’n Roll Hall Of Fame geplaatst met The Blue Band. In 2011 werd hij winnaar van de Iowa Blues Challenge. Sinds 2011 heeft Bryce vier solo cd’s uitgebracht op Grooveyard Records met prima blues/rock materiaal. Alle superlatieven waren zijn deel op de meeste cd’s, met retro-70s bluesy/gitaarwerk. Fans van Bryce Janey zullen dezelfden zijn als die van Jimi Hendrix, Robin Trower, Billy Gibbons & ZZ Top, Johnny Winter, SRV & Doyle Bramhall II. Bryce In 2012 was hij semi-finalist tijdens de IBC in Memphis. Bryce heeft inmiddels door de jaren heen op veel grote festivals gespeeld, met inbegrip van Kansas City Jazz & Blues Festival, Buddy Guy’s Blues Fest(Chicago Blues Fest 1990) Mississippi Valley Blues Festival 2012. De laatste elektrische cd ‘Delta Road'(2015) is nu beschikbaar op Grooveyard Records en zijn nieuwe (deels)akoestische self-release ‘Organic Man’ is nu ook uit. Twee releases in relatief korte tijd. Het tekent wellicht zijn creativiteit.

‘Organic Man’ toont onverbloemd Bryce Janey’s talenten. Op deze twaalf zelf gepende bluesnummers waarop hij afwisselend akoestisch, electrisch, met footstomp, uptempo, slowblues, schurende stem, meeslepend, ploegt hij door de twaalf nummers heen. En het is geen straf kan ik u melden. Deze cd is authentiek, een meeslepende hoogvlieger, ademt blues, is blues, kortom alle superlatieven mogen wat mij betreft. Of hij nu slide gitaar speelt of een Resonator, het klinkt allemaal even (h)eerlijk. Het maakt mij ook niet uit welk nummer je opzet. Ik vind de cd heerlijk vuig klinken. Geen idee of de man aan de whisky is of zal zijn, maar het zal een must zijn voor het soort stem.

Ter vergelijking kan ik hier de grote namen opsommen als Robert Johnson en Son House, ik zou daar anderen wellicht te kort mee doen, maar deze plaat van Bryce Janey sluit daar in mijn optiek naadloos bij aan. Voer voor puristen!

01. She’s Gone Away
02. 1973
03. Down Home Blues