Recensie: Bryce Janey – Brand New Day

Bryce Janey – Brand New Day
Format: CD – Digital / Label: Grooveyard Records
Releasedatum: 27 juli 2018

Zoals zoveel bluesgitaristen is Bryce Janey ook op jonge leeftijd begonnen. Hij was 13 jaar toen hij in de familieband de Janey’s met vader en moeder door het land trok. Het moet de drive van Bryce zijn geweest om als solo artiest door te breken want het werk van de Janey’s ligt niet zover af van zijn eigen werk. Geïnspireerd door de grootste bluesgitaristen herken je de stijl van Bryce onmiddellijk. Na een redelijke radiostilte van 3 jaar brengt hij zijn nieuwe bluesrock cd ‘Brand New Day’. In 2016 bracht hij nog wel een akoestische cd uit, maar Bryce willen we toch vooral horen op zijn elektrische gitaar.

Bryce Janey brengt een elftal nummers, mid en low tempo blues zijn gitaar skills op de voorgrond. Verwacht hier geen uitbundig gescheur maar relaxte opgebouwde nummers allen voorzien van schitterend gitaar werk. Je merk dat hij er de tijd voor heeft genomen. De dikke vijf minuten per nummer garandeert genoeg ruimte voor zijn solo’s. Desalniettemin is het geen sprankelend album geworden. De donkere vlakke stem van Bryce is daar mede debet aan.
Nummers als Fire Me Up, Guitar Picking en Set Me Free zitten gitaartechnisch knap in elkaar, maar die ondertoon die door drum, bas en slaggitaar worden neergezet is haast eentonig te noemen. In  de slow ballad Tough On You, is zijn solo werk erg goed maar ook hier ontbreekt de scherpte, het knispert niet. Het low en mid tempo werk kabbelt de gehele cd voort. Zelfs het Jimi Hendrix nummer Foxy Lady krijgt niet het vuur in de cd. Tearing Me Down en Warning Signs zijn twee nummers waarvan ik denk, het zit er in, duidelijke kop staart nummers niet volgeladen met solo’s en riedeltjes maar hier is het juist functioneel. Het afsluitende Key To The Highway klinkt dan weer chaotisch.

Ik heb Bryce Janey als gitarist hoog zitten. Ik was er van overtuigt dat hij door zou stoten naar de top, jammer is het dan te horen dat hij zich niet echt vernieuwen kan want zijn gitaar beheerst hij als de beste. Een cd waar maar twee nummers je pakken is wat weinig. Een kundige gitarist geef je graag het voordeel van de twijfel, maar het komt bij mij niet over.

01. Fire It Up
02. Guitar Pickin’ Man
03. Set Me Free