Bryan Ferry – Bitter-Sweet
Format:CD – LP – Digital /Label: BMG Rights
Releasedatum: 30 november 2018

Tekst: Paul Op den Kamp

Het nieuwe album van de voormalig Roxy Music frontman. Een tweede album geïnspireerd door zijn medewerking aan een film. Het vorige ‘The Jazz Age’ bevatte bewerkingen van zijn liedjes in jazzstijl zoals die in de tijd van ‘The Great Gatsby’ gewoon was. Nu richt hij zich door zijn cameo in de serie ‘Babylon Berlin’ op de Europese variant. Denk qua sfeer aan Cabaret, Weimar, decadentie en een jonge Marlene Dietrich. Eigenlijk de onderwerpen waarover hij vroeger liedjes schreef. Wat dat betreft lijkt een bepaalde cirkel wel rond. Al was het maar gezien het feit dat hij als fervent vertolker van andermans werk nu zichzelf covert.

Laat ik als fan toch even klagen over een van mijn favorieten artiesten. Wat maakt toch dat deze man qua eigen werk als sinds de jaren tachtig iedere keer vele jaren nodig heeft om een album te maken. Is dit voor hem een nieuwe manier om de stilte te doorbreken! Zien we hier voor de komende jaren het pad! Volgen er na de jaren twintig albums met als thema de jaren dertig, veertig en vijftig? De vraag is dus: is er hier sprake van een goedkope oplossing of bieden de bewerkingen echt toegevoegde waarde!

Afwisselend wordt in nummers gezongen of zijn ze instrumentaal. Het is op zich al verrassend om de oude hits te herkennen in deze vooroorlogse bewerkingen. Even swingend als verrassend. Je ziet de bijpassende beelden van Berlijn uit die tijd al voor je. Publiek dat in een theater op de Kurfürstendamm in een theater een voorstelling gaat bezoeken.

Het gebruik van akoestische instrumenten bewijst dat Ferry als zanger zich al veel verstopt achter lagen elektronica. Het natuurlijke karakter van de begeleiding verhult niet dat zijn stem langzaam vergaat. De hoge noten klinken als het stemmetje van een bekend tekenfilmfiguurtje dat in de jaren twintig de eerste keer op het witte doek verscheen. Maar dan met astmatische neigingen.

Het euvel is dat, ondanks de authenticiteit in de muziek, het bewijst hoe zeer de muziek van Bryan Ferry van oorsprong in deze wereld en thematiek gedrenkt was. Of je het album heel vaak uit de kast zult halen is maar de vraag. De oorspronkelijke albums bieden na tien keer draaien nog altijd meer verassing dan deze soort van soundtrack.

Fan zijn van Bryan Ferry, soms met evenveel liefde als frustratie!

Alphaville
Reason Or Rhyme