Recensie: Bruce Marshall Group – Borrowed Time

Bruce Marshall Group – Borrowed Time
Format: CD – Digital / Label: ATM Records
Releasedatum: 6 mei 2018

Lange muzikale ervaring staat meestal garant voor prima muziek. Ook in het geval van de Amerikaanse zanger-gitarist Bruce Marshall uit Boston, Massachusetts. In de jaren ’90 was hij de frontman van zijn eigen Bruce Marshal & The Clue, een band die in 1988 een album op het ATM label uitbracht. Daarna trad Bruce toe tot de band van ex-Marshall Tucker Band lid Toy Caldwell. In de 90’er jaren vormde Bruce samen met James Montgomery een duo, dat nog steeds sporadisch optreedt en daarna was het tijd voor zijn eigen Bruce Marshall Group, die in 1992 debuteerde met het album ‘Love Of The Ride’.
Na vele personele wijzigingen bestaat de band momenteel uit Bruce Marshall (zang, gitaar), David Cournoyer (gitaar, bas), Steve Roberge (saxofoon, harmonica), Glen Di Tomaso (bas) en Peter Premo (drums). Hun nieuwe album is een zeer gevarieerd album geworden waarin je naast de blues ook countryswing en jazz tegenkomt.

Zoals in de opener Caught In The Middle. Een luchtige shuffle met duidelijke countryswing invloeden. Mede door het swingende spel van Bruce. Dit nummer kan dus met recht Southern rock genoemd worden waarin zowel Marshall Tucker Band als Asleep At The Wheel invloeden terug te vinden zijn. De saxsolo in deze aanstekelijke swinger is afkomstig van Steve Roberge. De blues komt aan bod in de slowblues Borrowed Time. Een soulvol nummer met zacht zwevend orgel van Brian Mass en de desolaat huilende gitaar van Bruce, waarin hij bewijst dat hij met supersnelle licks ook wel weg weet. Flat Tire Shuffle is een luchtig swingende boogie met branderig, zwevend gitaarwerk. In Short On Cash duiken de countryswing invloeden weer op maar dan verpakt in een meer jazzy jasje met Wes Montgomery-achtig gitaarwerk.
De slowblues If Dreams Were Money is een Robert Cray-achtig soulvol nummer met hard priemende gitaar van Bruce. Overpaid My Dues gaat meer de rauwe funky kant op. Een hoekig funkend nummer met loeiende harmonica van Steve Roberge. In Smooth Ride Up schakelt Bruce ineens over op breekbare Americana in een folky ballad. Victor Talking Machine is weer zo’n voorbeeld van een mix van jazz en countryswing. Een zacht stuwend nummer met lekker loom jazzy gitaarwerk. Sleep Walk is een cover van de klassieker van Santo & Johnny. Een instrumental met warm lome gitaar waarin Bruce achteloos nog wat jazzy licks rondstrooit. Bruce zet, na een ingenieus akoestisch slide intro, de luchtige shuffle Friday NIght Shoes in.
Hij sluit het album solo af, slechts met zijn akoestische gitaar, in de hoekig stompende blues Seeds Of Doubt.

Ik vind dit een heel aangenaam en zeer veelzijdig album!

01. Caught In The Middle