Recensie: Bruce Katz Band – Get Your Groove!

Bruce Katz Band – Get Your Groove!
Format: CD – Digital / Label: American Showplace Music Records
Releasedatum: 20 juli 2018

Als iemands muzikale staat van dienst zich heeft afgespeeld in bands als The Gregg Allman Band, The Butch Trucks Freight Train Band, Ronnie Earl & The Broadcasters en Jaimoe’s Jasssz Band, zou het niet vreemd zijn als er een flinke Southern rock invloed tevoorschijn zou komen.
Toch is dat maar ten dele waar op het nieuwe, negende, album van de Bruce Katz Band. Een band, die geleid wordt door toetsenist Bruce Katz, die dus in al die bovenvermelde bands speelde. Naast Bruce bestaat de band uit Chris Vitarello (zang en gitaar) en drummer Ray Hangen (drums).
De bas is op een paar nummers afkomstig uit de pedalen van Bruce’s orgel en voor het merendeel uit de basgitaar van gast Matt Raymond. Verder is ex-Allman Brothers Band drummer Jaimoe ook nog te gast in een paar nummers.
Bruce beperkt zich dus niet tot de Southern rock maar draait zijn hand ook niet om voor New Orlerans funk, fusion souljazz en zelfs easy listening (hoewel ik bij die laatste muzieksoort waag te betwijfelen of dat de bedoeling was).

Het album opent met de romige shuffle Hesitation Blues waarin gelijk het loeiende orgel van Bruce opvalt. Een shuffle van het lome jazzy soort met een bijtende gitaarsolo en lekker bluesy stemgeluid van Chris Vitarello. Daarna steken de Southern rock invloeden overduidelijk de kop op in Freight Train, mede door het samenspel van orgel en gitaar. De medewerking van drummer Jaimoe is ook duidelijk merkbaar. Een lang instrumentaal nummer met priemend gitaarwerk en een pompende orgelsolo.
Bruce gaat op de funky toer in de instrumental Beef Jerky waarin New Orleans funk gemengd wordt met haast fusion-achtige klanken, hetgeen dus inhoudt dat je hier te maken hebt met jazzy orgel en gitaarwerk. De funk in Shine Together (Tribe Of Light) klinkt een stuk vetter. In dit nummer zijn de Allman Brothers Band invloeden weer te horen maar ook het geluid van The Neville Brothers lijkt niet onopgemerkt voorbij te zijn gegaan. Drummers Ray Hangen en Jaimoe krijgen een solospot middels een ouderwetse drumsolo.
River Blues is een zeer lome ballad met jazzy bas van Matt Raymond. Bruce soleert hier op de piano terwijl Chris hem daarbij jazzy ondersteunt. Dit instrumentale nummer neigt wel heel erg richting easy listening. Maar gelukkig zijn de heren daarna weer wakker in Make Things Right en leveren een pompende Southern rock shuffle af met soulvol gierend orgel en bijtende gitaar.
In het titelnummer, Get YOur Groove, komt de groove tot ons in de vorm van luie New Orleans grooves waarin zowel Bruce als Chris wat jazzy licks rondstrooien. Een funky instrumental nummer waarin zelfs wat ragtime invloeden te beluisteren zijn. Ook Zone 3 is een instrumental. Een stug doorpompende luie shuffle waarin Bruce en Chris elkaar op magnifieke wijze ondersteunen. Superfunky drums leiden het al even funky Rush Hour in, wat een instrumentaal souljazz nummer is in de stijl van bijvoorbeeld Brother Jack McDuff of Brian Auger. Ook een slowblues ontbreekt niet. Wasn’t My Time is een warm nummer met soulvole orgelgolven van Bruce.
Het album sluit zoals het begon met een heerlijk romige shuffle in de vorm van The Bun.

Variatie genoeg dus op dit album van the Bruce Katz Band. Al zou ik toch stiekem een ietsepietsie meer Southern rock en een ietsiepietsie minder fusion hebben gehoord. Wellicht op het tiende album? Ik durf dit album toch aan te raden bij de Southern rockfans.

01. Hesitation Blues
02. Freight Train
03. Beef Jerky