Bruce Hornsby – Absolute Zero
Format: CD – LP / Label: Zappo Productions – Thirty Tigers
Releasedatum: 12 april 2019

Tekst: Joop van Rossem

We schrijven het jaar 1986, om precies te zijn de vroege ochtend van de 23e augustus. De avond van tevoren ben ik getuige geweest van de geboorte van onze derde dochter Annette. Moeder en kind moeten nog een tweetal dagen in het ziekenhuis achterblijven, vader mag in het holst van de nacht naar huis. Op de autoradio hoor ik voor het eerst een geweldig nummer van een totaal onbekend bandje, Bruce Hornsby & The Range, getiteld The Way It Is. Nog steeds associeer ik dat liedje met deze heuglijke familiegebeurtenis.

Na drie succesvolle langspelers zette Hornsby The Range aan de kant om solo verder te gaan en zijn muzikale koers flink te wijzigen. Hij ruilt zijn poprock met rootsy trekjes in voor, ja wat niet eigenlijk: jazz, bluegrass, folk, klassiek, avantgarde, elektronica en wat al niet meer. De in 1954 in Virginia geboren is daarnaast een veelgevraagd sessiemuzikant; het opnoemen van alle namen waarmee hij heeft samengewerkt zou deze recensie met gemak vullen.

Ook op zijn nieuwste cd ‘Absolute Zero’ moet je als luisteraar meer moeite doen om zijn muziek te doorgronden dan in zijn begintijd. Het nieuwe album is een avontuurlijke reis met – na diverse luistersessies – geweldige liedjes als het openende jazzy titelstuk waarin een hoofdrol is weggelegd voor drummer Jack DeJohnette.
Het daaropvolgende Fractals wordt opgediend met een apart, tegendraads pianomotief om vervolgens te evolueren naar een fijne popsong. De twee daarop volgende nummers zijn de langsten op de cd: Cast-Off met assistentie van Justin Vernon en het met imposante prog elementen opgesmukte Meds. Het vocale zestal yMusic maakt haar opwachting op het fraaie Never In This House en het swingende, funky, tegen Prince aanschurkende Voyager One.
Hornsby’s nieuwe cd is absoluut geen nul!

01. Absolute Zero
02. Fractals