Recensie: Brother Yusef – I Got The Blues: 10 Years Of Fattback Blues 1999-2009

Brother Yusef – I Got The Blues: 10 Years Of Fattback Blues 1999-2009
Format: CD – Digital / Label: Fattback Unlimited
Releasedatum: 12 juni 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

Het moet werkelijk een feestje zijn om naar de Amerikaanse bluesgitarist en zanger Brother Yusef te kijken, niet alleen vanwege zijn fantastische energie maar ook vanwege zijn bijzondere en gepassioneerde manier van spelen. In zijn eentje met slechts een akoestische gitaar, zijn voeten en een tamboerijn om zijn enkel zet hij het geluid van een complete band neer. Zijn gitaarspel is eveneens bijzonder te noemen omdat hij gebruik maakt van fingerpicking (tokkelen) en dat moet je kunnen. Yusef beheerst dit kunstje voortreffelijk. Daarnaast heeft hij ook nog eens fijne slide die het echte bluesgevoel geeft.

Zijn inmiddels zevende album, ‘I Got The Blues: 10 Years Of Fattback Blues 1999-2009’, is een mooie verzameling van zijn beste liedjes die op de voorgaande zes platen staan. Een betere manier om kennis te maken met deze dreadlock dragende bluesman is er niet. Zijn muziek is rauw, puur, vurig en intens. Stilzitten is onmogelijk vanwege zijn ritmische en energieke spel. Daarnaast heeft hij een zeer soulvolle stem die perfect past bij zijn muziek en daardoor de blues feel nog meer versterkt. Naast de klassieke bluessound maakt Yusef gebruik van een fijne mix tussen swampy Mississippi Delta blues, roots en zelfs een vleugje funk en jazz. Zoals gezegd speelt hij gewoonlijk solo, alleen op het nummer My Baby’s Lovin’ Someone Else spelen drummer Keith Crenshaw en wasbord speler Robert S. Hilton mee. Op Bottom Blues hoor je drummer Jon Bullock.

Waarom wij nog niets of nauwelijks iets over de in Bakersfield, Californië geboren singer-songwriter gehoord hebben blijft een raadsel. Hij timmert toch best aardig aan de weg en staat zowel in Amerika als in de rest van de wereld regelmatig op (blues)festivals. Zelfs onze zuiderburen lopen met hem weg. Niet voor niets heeft hij in 2009 de cd en dvd ‘Live In Belgium’ uitgebracht. Voor zover bekend, is hij nog nooit in Nederland geweest terwijl hij zeker niet zou misstaan op festivals als Rhythm & Blues Night in Groningen of Ramblin’ Roots in Utrecht. Tijd voor de organisatoren dus om deze bijzondere zanger en gitarist eens naar ons kleine kikkerlandje te halen.

01. I Got The Blues
02. Get Outta Town
03. Bottom Blues