Brother Snakeoil And The Medicine Men – Cures All
Format: CD – Digital / Label: Steeplejack Records – in-Akustik
Releasedatum: 25 januari 2019

Stap met mij in de tijdmachine en laat je meevoeren, terug naar het geluid van de 60’s bluesrock en de 50’s Chicago/Texas blues!! En dat aan de hand van de Duitse band Brother Snakeoil And The Medicine Men uit het plaatsje Düren. Deze band bestaat uit Brother Snakeoil, geboren als Jens Turowski (zang, gitaar en harmonica), Huggy J. Borghardt (piano, zang), Klaus Brunschede (bas) en Andy Schieren (drums).

Het grootste compliment dat ik deze band kan geven is, dat aan hun nieuwste album totaal niet te horen is, dat we hier met een Duitse band te maken. Hun bluesgeluid is dusdanig authentiek dat alle bluesgrenzen ineens vervaagd lijken.

De opener van het album, Telephone Blues, is een cover van Little George Smith en is een ouderwets klinkende shuffle met brandend harmonicawerk en rauw snerende zang van onze Brother. Dit nummer doet je met heimwee terugverlangen naar het geluid van The Paul Butterfield Blues Band.
We blijven nog even in het 60’s geluid hangen met Early In The Morning, een nummer van Sonny Boy Williamson. Dit nummer krijgt een lome Chicago blues versie met (uiteraard) brullend harmonicawerk. Cool Cat Hipster is een smerig rockende blues met een prima authentiek 50’s geluid. Een pompend nummer met rauw gitaarwerk en huilende harmonica én de nodige “Boom Boom” invloeden. De slowblues Leave Me Alone heeft een geluid dat weer meer richting John Mayall’s Bluesbreakers trekt. Compleet met vurig Clapton-achtig gitaarwerk en krachtige Muddy Waters-achtige zang.
Roll On The Seven Seas is een bonkende rauwe Chicago blues. Eén waarop Muddy Waters trots zou zijn! Met de soepel swingende shuffle Down To The Nitty Gritty keren we weer terug naar het geluid van the Paul Butterfield Blues Band. Dit nummer pompt heerlijk lui weg met fraai brullende harmonica. Na de ingetogen Chicago blues Jack Of All Trades komen we bij 47 Miles terecht. Een nummer, dat boordevol verwijzingen naar het bluesverleden zit. Zo kom je in dit nummer flarden Bo DIdlley en Chuck Berry tegen. Een lekker vette rocker met swingend pianowerk en priemende harmonica. In de luie bluesshuffle Do A Little Hoodoo vechten de priemende gitaar, de swingende piano en de huilende harmonica om de hoofdrol.
Six Strings Down is een cover van Jimmie Vaugh’s eerbetoon aan zijn broer Stevie Ray. Dit nummer is door onze Brother veranderd in een dreigend en dreunend soort junglerock waarin de nodige “Alley Oop” invloeden opduiken. Het zal je niet verbazen dat het gitaarspel veel weg heeft van Jimmie Vaughan. Ook Why Get Up is een cover en wel van The Fabulous Thunderbirds. Deze heerlijk lui voortrockende versie doet in niets onder aan het origineel.
Brother Snakeoil en zijn mannen nemen op een indrukwekkende wijze afscheid van ons via de heerlijk dromerige slowblues Walk On And Don’t Turn Back met de krachtig priemende gitaar in een centrale rol.

Brother Snakeoil And The Medicine Men hebben een pracht van een album afgeleverd, vol met ouderwetse blues (rock)!

01. Telephone Blues
02. Early In The Morning