Brooks Williams – Work My Claim
Label: Red Guitar Blue Music
Release date: 07 February 2020

Brooks Williams timmert al 30 jaar aan de weg en deze route langs podia, studio’s en inspiratiebronnen leidt tot een discografie van 29 albums. Zijn eerst akkoorden waren van “Hey Jude” en “Purple Haze”, maar met de liefde voor gitaar en de muzikale klanken van zijn broer’s favorieten (Chuck Berry, The Beach Boys, Eric Clapton en o.a. Allman Brothers Band) ontdekte hij de Blues. Zijn woonplaats Statesboro, Georgia inspireerde hem tot diverse eigen geschreven tracks. In eerste instantie dacht hij dat “Statesboro Blues“ was geschreven door The Allman Brothers. Later ontdekte hij via Robert Johnson dat deze track door Blind Willy McTell geschreven is. Met de liefde voor de akoestisch gitaar bleef hij Bluestracks componeren en soms coveren, met als persoonlijke hoogtepunten “Here Comes The Blues” en “Whatever it Takes”.

Recensie: Frank Schatorjé

Voor zijn 30 jarig jubileum in 2020 heeft hij een uitgebreide tour opgezet en met deze CD “Work My Claim” een kroon op zijn werk gezet. Het muzikale pallet van zijn repertoire is erg breed: Blues, Folk, Country en Roots muziek vormen een uiterst gevarieerd muzikaal aanbod. Met zijn fingerpicking, slide gitaar stijl maakt hij zijn muziek zeer divers. In 1990 neemt hij zijn debuutplaat op met “North From Statesboro”. Hij krijgt zeer goede recensies op dit debuutalbum en op zijn optredens. Hij toert regelmatig door Nederland en treed dan vaak op in een mooie luisterambiance, waarin zijn muziek en performance het beste tot zijn recht komen. Met humor vertelt hij over zijn belevenissen in muziek en maakt hij (meestal solo-optredens) tot een intieme en bijzondere belevenis. Hij wordt diverse malen onderscheiden met Awards en verdient hierdoor de erkenning voor zijn muzikaliteit.

Op zijn jubileumalbum heeft hij zijn favoriete songs gekozen en samen met muzikale vrienden (o.a. John McCusker, Christine Collister en Jim Henry) opnieuw opgenomen. Dan is er ook veel te kiezen en hoe doe je dat als je ruim 350 songs hebt geschreven!! Brooks kiest er 12 met gevoel en variatie.

De “oudste” re-release is van zijn 3e album uit 1992 getiteld “Mercy Illinois” en de meest recente tracks zijn uit 2018, van het album “Lucky Star”. Hij neemt je mee in de folky songs “Inland Sailor” en “King of California” (bewerking van het door Dave Alvin geschreven nummer). Een eerlijk album met pure unplugged versies van “Here Comes The Blues”. Songs waarin hij de Blues bezingt, maar waarin hij vooral de Blues beleeft! Ook in “I Got It Bad” weet hij dit gevoel op te roepen en doet me denken aan de wijze waarop hij deze tracks bij zijn live optredens als een muzikale deken over je heen “laat vallen”.

Frank Delandry” is een mooie ballad waarin hij het dramatische leven bezingt van een gitarist in New Orleans die op mysterieuze wijze verdwijnt. Hij beschrijft het leven zoals hij het ontmoet in zijn songs, “Seven Sisters” is daar een mooi voorbeeld van. Mooie verhalen zoals in “Jump That Train” waarin een oude banjo de inspiratie vormt. Alle songs afzonderlijk bespreken gaat wat ver. Muziek moet je beluisteren op zijn dragers (CD of LP) of bij Brooks beleven bij een concert! Dat is ook wat ik je aanraad bij Brooks Williams.

Een verhalen verteller, pur sang, een oor-strelende slide en fingerpicking gitarist en een bijzondere persoonlijkheid.

(Noot van de redactie: Brooks speelt op 29 maart in De Waag te Haarlem)

Inland Sailor