Brioles – I Wanna Go Home
Format: Vinyl EP – Digital / Label: El Toro Records
Releasedtum: 1 maart 2019

Kwaliteits- rock & roll komt tegenwoordig uit alle delen van onze aardbol. Zo ook uit Spanje waar de band Brioles vandaan komt. Deze band uit Barcelona werd in 1986 opgericht en klonk op hun debuutalbum nog als een zogenaamde psychobilly band. In de loop der jaren ontwikkelde de band zich tot een band, die het 50’s rock & roll geluid op een opwindende wijze wist om te zetten naar een iets moderner geluid. En dan komt je natuurlijk niet onder de vergelijkingen met The Stray Cats vandaan. En dat is totaal geen schande want er zijn beroerdere bands om mee vergeleken te worden, toch?

De band bestaat momenteel uit Jorge Nunes (zang en gitaar), Daniel Nunens (uprightbass) en drummer Josep Maria. Na vijf albums en een handjevol singles en EP’s is het nu tijd voor een EP met vijf nummers.

Die EP opent met de soepel boppende rock & roll van I Wanna Go Home waarin gelijk het geluid van The Stray Cats opvalt. Jorge valt hier op positieve wijze op door zijn hard snerpende gitaar waarmee hij de ene na de andere priemende solo produceert. Een heerlijk swingend nummer met kletterend slappende bas en stug door rockende drums.
Lejos Del Desierto – Tanger is een Spaanstalig nummer met een dreigend junglerock, of in dit geval waarschijnlijk “woestijnrock”, geluid. Ook hier valt Jorge met zijn hard priemend geluid op. Stiekem mengt hij ook wat Oosterse invloeden door het nummer. Tell Me is een spetterende rock & roll song waarin Daniel zich de blaren op zijn vingers “slapt”en waarin Jorge weer de nodige snijdende solo’s op ons afvuurt. No Train is een hoekig boppend nummer met lichte “Mystery Train” (Junior Parker) invloeden. In dit nummer stoomt de band gestaag door over de Spaanse rockabilly spoorwegen.
Als afsluiter krijgen we El Afilador. Een instrumentaal nummer met een rauwheid die aan Johnny Kidd & The Pirates doet denken. Het is daarom niet verwonderlijk dat het gitaargeluid van Jorge zowel aan Mick Green als aan Link Wray doet denken.

Een heerlijk swingende rock & roll EP, die nu al doet uitkijken naar nieuw albumwerk van deze Spaanse band.

01. I Wanna Go Home
02. Lejos Del Desierto – Tanger