Recensie: Brian Tambling – Brian Tambling

Brian Tambling – Brian Tambling

Format: CD/ Label: Kadushi Records/ Release: juli 2012
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Jan Marius Franzen

De debuut CD van de 27 jarige Ierse gitarist Brian Tambling is ronduit aangenaam verrassend te  noemen. Ik dacht een bluesrock CD in handen te krijgen, maar het is veel meer dan dat!  Om precies te zijn bluesrock waarin Ierse folk invloeden verwerkt zijn en dat maakt deze CD uniek. Op weg geholpen door zijn vader die ook gitarist was, heeft Brian Tamblin zichzelf gitaar leren spelen. De gitaren hingen aan de muur bij hem thuis in Cork dus hij kon op jonge leeftijd meteen aan de slag. Hij is geboren en getogen in de streek waar ook Rory Gallagher vandaan kwam, en de invloeden van de onvergetelijke muziek van Rory zijn dan ook prominent aanwezig op deze CD. Dat is meteen al goed to horen op het eerste nummer “Blew My Fuse”. “Twice The Fool “ en “Double Dealers” zijn prima in het gehoor liggende bluesrock songs gevolgd door  “Levee Side”,  een prachtig akoestisch nummer, met veel gevoel gezongen en gespeeld. Na “Keys en Chains” volgt een ode aan een andere held van Brian: Gary Moore. “Blues For Gary” wordt met veel gevoel en in de stijl van Gary Moore uitgevoerd. Na “Devil In Me” (bluesrock) komen de voor mij echte hoogtepunten van deze zeer gevarieerde CD.  Eerst het geweldige nummer “The Sky Is Changing” fantastisch gezongen en met heel mooi akoestisch en elektrisch gitaarwerk. De ingehouden zang en gitaarwerk maakt het volgende nummer “Working Man” erg sfeervol. Na “I’m Walking Away” met mooi solo gitaarwerk volgt het laatste nummer van deze uitstekende en zoals gezegd zeer gevarieerde debuut CD: “When I Get Home”, een geweldig mooi akoestisch nummer waarin de (Ierse) folk invloeden goed naar voren komen.

Kortom: Deze CD is een aanwinst voor de collectie van iedereen die van gevarieerde bluesrock houdt en uitermate sfeervol akoestisch werk ook kan waarderen.

Een interview met Brian Tambling is te horen in het radio programma “Purple Haze” op 4 september a.s.. Zie:  http://purplehaze.rtvkatwijk.nl/?p=902

Tracks