Brian McFadden – Otis
Format: CD – Digital / Label: Boho Records
Releasedatum: 22 februari 2019

Je moet het maar aandurven om als voormalig boyband lid een album op te nemen waarin het rauwe, bluesy geluid van Otis Redding geëerd wordt. En dat is nou precies wat Brian McFadden heeft gedaan! Deze Ierse zanger begon in 1998 als lid van de boyband Westlife, die hij in 2004 verliet om een zeer succesvolle solocarrière te beginnen. In 2008 vertrok Brian naar Australië waar hij ook nog eens als TV presentaor en als jurylid van “Australia’s Got Talent” begon. Het bloed kroop klaarblijkelijk waar het niet gaan kon want in 2016 richtte Brian, samen met voormalig Boyzone lid Keith Duffy de boyband (hoewel boy?) Boyzlife op.

Naast al deze activiteiten heeft Brian toch tijd gevonden om wederom met een soloalbum op de proppen te komen. De albumtitel ‘Otis’ geeft al aan welke kant hij met dit album op wil. Namelijk de klassieke soul kant met een album dat in zijn geheel is gevuld door Otis Redding nummers.
Ik moet Brian nageven dat hij de ballen heeft gehad om het gelikte boyband geluid (tijdelijk?) vaarwel te zeggen om zijn geluk in de soulmuziek te gaan zoeken. En eerlijk gezegd komt Brian daar nog goed mee weg ook.

Het is daarbij reuze makkelijk dat hij over een soulvol rauw, ietwat hees, stemgeluid beschikt. Natuurlijk benadert hij de eenzame klasse van Otis niet en dat zal waarschijnlijk zijn bedoeling ook niet zijn geweest. Het 60’s soulgeluid van Otis Redding wordt in de meeste nummers op dit album voorzichtig gepolijst om het voor de moderne markt aantrekkelijk te maken. Gelukkig nergens TE gepolijst (op één nummer na dan).

Brian opent met A Change Is Gonna Come, dat door Sam Cooke geschreven werd en door Otis (en Solomon Burke) bekend werd. In deze cover valt gelijk het soulvolle stemgeluid van Brian op. Het is niet zo vreemd dat deze uitvoering aan het werk van The Commitments doet denken. Een liefdevolle en respectvolle cover. Cigarettes And Coffee werd onder meer geschreven door Jerry Butler. Een soulballad waarin het tempo ietsjes is teruggeschroefd en waar de rauwe soulrandjes voorzichtig afgevijld zijn. Brain’s stemgeluid redt deze cover. Het uptempo Direct Me klinkt lekker fel en funky. In deze ongepolijste cover voelt Brian zich hoorbaar als een vis in een vijver thuis.
Angel is een duet met zangeres Mica Paris. Een rijkelijk georkestreerde ballad die ver van het “old school” soulgeluid af staat en eerder richting de ballads van Rod Stewart trekt. Het rauwe stemgeluid van Mica Paris zorgt hier nog voor een opleving. Hopelijk gaat dit niet de single van dit album worden!
Champagne And Wine klinkt gepolijster dan het origineel maar door de warmte van Brian’s stemgeluid behoudt dit nummer zijn intimiteit. Dan gaat Brian weer op de funky toer in Nobody’s Fault But Mine. Een broeierige versie die het origineel alle eer aan doet. Andrew Strong van The Commitments treedt aan voor een duet in Shake. Een lekker stuwende versie met de rauwe hese stem van Brian, die de strijd aangaat met de vurige zang van Andrew Strong. In These Arms Of Mine haalt Brian natuurlijk nooit de klasse van Otis. Toch levert hij een prima intieme prestatie af. De funky cover van Security mag dan iets “netter” dan het origineel klinken, toch blijft dit een hele aangename versie. In de ballad Loving You Too Long gaat Brian een duet aan met de bij ons onbekende Zuid Afrikaanse zangeres Zolani Mahola.

Brian McFadden heeft mij op een prima wijze verrast. Hopelijk laat hij dat boyband geluid nu eens achter zich en gaat hij verder op het soulpad. Dit coveralbum is namelijk een behoorlijk overtuigend begin!

01. A Change Is Gonna Come
02. Cigarettes And Coffee
03. Direct Me