Recensie: Brian Kahanek – Rise To Shine

brian-kahanek-rise-to-shine

Brian Kahanek – Rise To Shine
Format: CD, Download / Label:
Sidewinder
Releasedatum: 2 augustus 2016

Tekst: Filip Heidinga

Brian Kahanek begint zijn carrière als gitarist goed aan de University of North Texas maar ontdekt al snel dat hij ook veel leert van spelen in een club. Na zijn studie verhuisd hij dan ook van Texas naar California om daar zoveel mogelijk op te treden. In 2004 komt zijn eerste album Real Life uit. In 2007 en 2010 volgen nummer twee en drie. Daarna blijft het op album gebied lang stil maar eindelijk is hier album nummer vier: ‘Rise To Shine’.

Het album begint met een mooi instrumentaal nummer getiteld Daybreak, en zo klinkt het ook. Brian Kahanek heeft meerdere instrumentale nummers op het album gezet, sommige met een zelfde soort thema. Na het begin van de dag volgen er later op de cd nog een soort roadtrip met Southbound, een Midnight Waltz en tot slot Sunday Melody. Zelf vind ik de eerste twee, Daybreak en Southbound, de sterkste van de vier. Allemaal geven ze vooral een gevoel over, Sunday Melody is alleen wat mij betreft iets te snel. Geen rustige zondag dus. Maar in dit soort nummers zit wel de echte kracht van Kahanek. Hij weet als geen ander zijn gitaar voor zich te laten spreken. Van mij hadden er meer van dit soort nummers op het album mogen staan. Vooral omdat het album maar ruim dertig minuten lang is, dus er is ruimte genoeg. Naast de vier genoemde nummers staan er nog twee andere instrumentele nummers op: Copperhead, een stevig nummer met veel gitaar en Cannonball Strut, die maar anderhalve minuut duurt en dus over is voor je er erg in hebt. Gelukkig staan er ook nog drie andere nummers op het album waar Brian Kahanek laat horen dat hij ook goed kan zingen. Het eerste: Bad Blood is een stevig rock nummer met een hele lange gitaarsolo tegen het einde, en met vijf minuten is dit tevens het langste nummer van het album. Retrograde komt meteen na Bad Blood en is een erg mooie ballad. Iets totaal anders dan Bad Blood en het eerder genoemde Copperhead wat na Retrograde komt. Ik vind het mooiste nummer van het album de titeltrack Rise To Shine, een erg lekker nummer wat zo op de radio kan.

Kortom:  Met een speeltijd van iets meer dan dertig minuten is dit wel een kort album. Maar Brian Kahanek laat wel horen hoe goed hij gitaar kan spelen en een mooie sfeer kan neer zetten. Live moet dit album helemaal geweldig zijn, dus hopelijk komt Kahanek een keer naar Nederland voor wat concerten.

01. Daybreak
02. Southbound
03. Bad Blood