Recensie: Breezy Rodio – Sometimes The Blues Got Me

Breezy Rodio – Sometimes The Blues Got Me
Format: CD – Digital / Label: Delmark Records
Releasedatum: 16 maart 2018

Het feit dat gitarist Breezy Rodio overduidelijk beïnvloed is door gitaristen als B.B. King, T-Bone Walker en Albert King heeft geleid tot een heerlijk album waarop de authentieke bluesgeluiden uit eind jaren ‘50/begin jaren ’60 weer helemaal tot leven komen. Je zou Breezy kunnen kennen als gitarist in Linsey Alexander’s band of van Linsey Alexander’s twee Delmark albums.
Breezy debuteerde in 2011 met het album ‘Playing My Game Too’ waarop o.a. Lurrie Bell mee deed. Dit is inmiddels zijn derde album en zijn eerste op het Delmark label.

En hoe kan je dan beter beginnen dan met een cover van een B.B. King nummer? In dit geval een minder bekend nummer, Don’t Look Now, But I’ve Got The Blues. Een zalig deinende shuffle met Breezy’s gitaar, die al priemend door het nummer heen soleert. In Change Your Ways treedt Billy Branch aan met zijn scheurende bluesharmonica. Een sompig door rockend bluesnummer met sprankelend pianowerk.
Wrapped Up In Love Again is een cover van een Albert King nummer dus dan is het niet verwonderlijk dat het hier om een funky bluesnummer gaat met warme blazers en soulvolle achtergrondzang. De T-Bone Walker cover I Walked Away is een jazzy bigband shuffle waarin Breezy heerlijk jazzy soleert en alle rukmte geeft aan zijn blazerssectie voor de nodige soli.
B.B. King cover nummer twee is het nummer Make Me Blue. Een typerende B.B. shuffle waarin Breezy de krachtige stem van B.B. benadert en ook diens priemend harde gitaarstijl. In de lome shuffle Let Me Tell You What’s Up beklaagt Breezy zich over het feit dat hij zich een slag in de rondte speelt terwijl zijn portefeuille maar zo leeg blijft. I Love You So is een liefdesverklaring in de beste 50’s rhythm & blues stijl.
The Power Of The Blues is een funky bluesnummer dat wat weg heft van B.B. King’s “The Thrill Is Gone”. Billy Branch treedt weer aan met zijn brullende harmonica in de rockende shuffle Doctor From The Hood. De stug doorstotende rhythm & blues shuffle Blues Stay Away From Me is een cover van een nummer van The Delmore Brothers. Fall In British Columbia is een intieme jazzy ballad, zacht schuifelend, die halverwege overgaat in een loom boppend nummer met prachtig trompetwerk van Art Davis.
In One Of A Kind bewijst Breezy dat hij ook overweg kan met funky werk a la Walter “Wolfman” Washington.

Breezy Rodio heeft een prima bluesalbum afgeleverd waarop de stijl van bluesgiganten als B.B. en Albert King weer tot leven komt.

01. Don’t Look Now, But I’ve Got The Blues