Brandon Santini – The Longshot
Format: CD / Label: American Showplace Music
Releasedatum: 15 maart 2019

Ik heb er weer een album bij, dat ik kan parkeren in mijn rubriek “erg lekkere albums”. Dit keer afkomstig van zanger en harmonicaspeler Brandon Santini uit North-Carolina. Een artiest die het podium al deelde met artiesten als Buddy Guy en Gary Clark Jr. en die in 2011 debuteerde met het album ‘Songs Of Love, Money And Misery’.

Op zijn nieuwste album laat Brandon zich bijstaan door Timo Arthur (gitaar), JedPotts (akoestische gitaar), Greg Gumpel (slidegitaar), John Cinty (orgel, piano), ReidMuchow (drums) en Chuck Combs (bas) terwijl Jimmy Bennett (gitaar) in één nummer te gast is.

Brandon heeft een lekker rauwe stem, die ergens tussen de stemmen van Gregg Allman en Bob Seger in past. Zijn harmonicaspel is als zeer hard en rauw te omschrijven!

Hij opent zijn nieuwe album met Don’t Come Around Here, een uptempo recht voor z’n raap rocker. Een nummer in een stijl die Omar & The Howlers ook zo goed paste. Hier is de schroeiend brullende harmonica voor het eerst te horen. Beggin’ Baby is een lui groovende blues met loom glijdend slidegitaar spel, die af en toe ook behoorlijk hard snijdt. Dit nummer leunt tegen de swamprock aan. Jed Potts is op de akoestische gitaar te horen in One More Day, een sfeervolle semi-akoestische ballad in een Bob Seger-achtige stijl. Drive You Off My Mind heeft een lui funky J.J. Cale geluid met rauw priemende slide-gitaarlicks en een gierende en pompende harmonica. In de pompende blues Heartbreaker lijkt de melodie van “Rollin’ And Tumblin’”  vermengd met een Stones-achtige rauwheid.
Ook de shuffle Back To You klikt behoorlijk rauw. Onder aanvoering van de brullende harmonica pompt dit nummer lui maar onverstaanbaar verder. My Worried Mind is weer een grofkorrelige rocker met pompend pianospel en hard scheurende harmonica. Going Home is het bewijs dat je ook (semi) akoestisch behoorlijk pompend kan swingen. Het scheelt hierbij natuurlijk aanzienlijk dat je daarbij gebruik kan maken van een hard scheurende harmonicaspeler als Brandon. Jimmy Bennett levert in dit nummer een rockabilly-achtige gitaarsolo af. De versie van Howlin’ Wolf’s Evil (Is Going On) is uiterst broeierig en Brandon komt akelig dicht in de buurt van Howlin’s stemgeluid. Zijn harmonica zet het hier op een uitzinnig hard brullen.
Het album wordt afgesloten met de dreunende rocker Somebody’s Gotta Go, dat qua stijl in de hoek Robillard/Earl/Omar zit.

Een erg lekker album dus, dat de liefhebbers van hard harmonicawerk ook erg zal aanspreken!

01. Don’t Come Around Here