1016325_10153022055419904_299617191603948437_n

Brandon Santini – Live & Extended !
Format: CD / Label: Vizztone Label Group/OLM Entertainment
Releasedatum: 27 januari 2015

Door Jan Hogenberg

Staande ovatie en een minutenlang applaus voor het bluesfeestje dat Brandon Santini met band achterliet tijdens het Festival D’été de Quebec in een volgepakt Le Petit Impérial vorig jaar juli.

Uiteindelijk bepaalt het publiek wat wij teweeg brengen op het podium zegt Brandon zelf. De uit Memphis opkomende harmonica muzikant kwam in 2003 vanuit North Carolina naar Memphis en heeft zichzelf stevig neergezet in de muziekscene aldaar. Met een steeds groter wordende groep muziekliefhebbers is hij een van de snel opkomende bluesartiesten in Amerika. Met twee albums op zak en een uitgebreide tour was het tijd voor een live album. Het festival in Quebec is hiervoor een prachtige gelegenheid. Met zijn tourband, Timo Arthur op gitaar en backing vocals, Nick Hern op bass en backing vocals en Chad Wirl op drums wordt de set tijdens deze dynamische performance direct van begin af aan strak neergezet.

Brandon beschikt over een diep donkere stem met wat rauwe randjes, zoals we dat kennen bij Ian Siegal. Maar zijn harmonica spel doet ons gelijk denken aan Lester Butler en Tommy Castro. De gelijkenis qua sfeer en opstuwende ritme van The Red Devils en Ian Siegal tijdens deze opname zijn verbazingwekkend. De setlist kent veel eigen werk maar ook bewerkingen van de blueshelden van weleer, Muddy, Sonny Boy en Slim Harpo. Tijdens het nummer Help Me With The Blues zoekt Brandon hulp van het publiek. Dit vanwege zijn stemming om de vervelende telefoontjes van zijn ex-vrouw om te bouwen naar Good Blues, Happy Blues. Nou, dit is slechts een understatement want dit gehele concert kan de boeken in als het bluesfeest van het jaar van Brandon met band. Het publiek kan kleddernat van het zweet terug naar huis van deze dampende set met veel fijne herinneringen en nu nog steeds nagenieten met de op deze schijf vastgelegde recht voor zijn raap harmonica blues. Heerlijk!

Setlist:
01. One More Mile
02. This Time Another Year