Recensie: Brandi Carlile – By The Way, I Forgive You

Brandi Carlile – By The Way, I Forgive You
Format: CD – LP – Digital / Label: Elektra Records
Releasedatum: 16 Februari 2018

Tekst: Daan Sindelka

“A delicate masterpiece”, zo schrijft Rolling Stone Magazine over ‘By The Way, I Forgive You’, het zesde studioalbum van Brandi Carlile. Een gigantisch compliment van een vooraanstaand muziektijdschrift; dat belooft wat! Of we er gek van op moeten kijken? Neen, de nog altijd pas zesendertigjarige Carlile, geboren in Ravingsdale, Washington, kan gerust een reeds gevestigde naam worden genoemd.
De nieuwe release volgt na een reeks platen die startte met haar zelfgetitelde album in 2005, en die stuk voor stuk goed werden ontvangen door de critici. Haar vorige werk ‘The Firewatcher’s Daughter’ werd zelfs genomineerd voor een Grammy-award voor beste Americana-album. Multitalent Brandi is gezegend met een stem om u tegen te zeggen, is de piano als ook gitaar meester en schrijft bovenal zeer sterke teksten. Ze weet traditionele rootsgenres als folk, country en Americana te combineren en in een hedendaags jasje te steken.

Een nieuw album dus, geproduceerd door Dave Cobb en Shooter Jennings – zoon van? jazeker, zoon van. Tien nummers, geen covers, moderne Americana. Brandi Carlile bevestigt haar songwriting skills door over zeer uiteenlopende onderwerpen te schrijven zingen. We horen een wijze, geëngageerde vrouw over drugsverslaving in Sugartooth, over het moederschap in The Mother en klassiek liefdesverdriet in Everytime I Hear That Song. Op de single The Joke bejubelt ze twee kinderen die anders zijn dan anderen en zo heeft eigenlijk elke track een uniek verhaal en eigen moraal.

De stem van de Amerikaanse past andermaal goed bij haar nummers, met als vocale highlights Everytime I Hear That Song en in tempo wisselende Hold Out Your Hand, waarin Brandi zich flink laat gaan.

Authentieke muziek, een geweldige stem, sterke teksten, dat is ‘By The Way, I Forgive You’. Dat is ook, waar we in een tijd van misschien wel veel eenheidsworst behoefte aan hebben. “Righteous Americana”, om dan ook maar af te sluiten met een citaat van Rolling Stone Magazine.

01. Everytime I Hear That Song
02. The Joke
03. Hold Out Your Hand