Recensie: Braden Foulkes – The Beauty Of Life (EP)

Braden Foulkes – The Beauty Of Life (EP)
Format: CD – Digital /  Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 27 april 2018

In het werkelijk overweldigende aanbod van singer-songwriters is er slechts een klein aantal, dat er met kop en schouders boven uit steekt. Ik heb er zo eentje ontdekt en wel Braden Foulkes uit Ottawa, Ontario. Hij heeft een EP uitgebracht met hierop vijf prachtige nummers. Nummers, die direct al doen uitzien naar een volwaardig album. De kracht van Braden’s muziek zit hem in de onschuld. Zijn muziek is puur en bezit bovendien in alle vijf de nummers een zeer aantrekkelijk geluid.

De EP opent met Plant A Smile, een puur countryrock nummer met een zwierige melodie. Uiteraard is daar een hemels huilende steelgtaar van Al Bragg in te horen. Braden heeft een stemgeluid dat zacht en weemoedig klinkt. De simplistische drums storen absoluut niet. Zelfs de achtergrondzang klinkt zalvend. En ja, het nummer toverde bij mij een “smile” op mij gezicht.
Need Somebody (To Save Me) is een loom hoekig riffend nummer dat tegen de powerpop aan leunt. Voorzien van een prachtig zoemende gitaarsolo en wederom dat charmante simplistische gedrum. In dit nummer zijn invloeden van Moon Martin terug te vinden, de componist van hits voor o.a. Mink DeVille en Robert Palmer.
Say The Word is een breekbaar popnummer met een zonnig en onschuldig geluid. De invloed van Buddy Holly en The Beach Boys is hier te horen. Van dit nummer met zijn goedkope orgelsound, xylofoon en heerlijke achtergrondzang word je gegarandeerd vrolijk. De ingetogen romantische akoestische ballad Waiting For The Day wordt opgesierd door de statige cello van Mike Yates.
Jammer genoeg volgt dan al het laatste nummer van de EP, Beauty Of Life. Een loom deinend countryrock nummer met trillend gitaarwerk en pakkende weemoedig zang. Een intiem nummer met mooie tweede stem van Jess Webb.

Zalvende pracht melodieën, vol onschuld en weemoed vormen de “beauty” van deze heerlijke EP.

01. Plant A Smile
02. Need Somebody (To Save Me)